Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.

Foto: Christian Skauge
Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.
Av Dykking.no
Båten skiftet både eier og navn flere ganger, og i 1938 ble hun overtatt av Nils Halvorsen A/S i Porsgrunn og fikk navnet Troll og en 4-sylindret Union dieselmotor på 250 bHK på kjøpet.

M/S Bandak som M/S Troll i Larvik i juni 1940. I bakgrunnen ligger D/S Kadli og hospitalskipene Glückauf og Oberhausen. Foto: Erling Skjold, Norsk Skipsvrakarkiv
I oktober 1947 var hun på reise fra Stettin til Århus da hun kolliderte med DFDS-skipet Jolanta i Øresund og sank. Rederiet ville imidlertid ikke gi opp båten.
M/S Troll ble hevet og slept til København, der hun ble reparert og forlenget midtskips til 133 fot. Bare åtte måneder etter forliset var hun i fart igjen.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
Den 19. februar 1949 ville imidlertid skjebnen ha hevn. M/S Bandak var på vei fra Herøya ved Porsgrunn til Årdalstangen med en last elektrisk utstyr. Det blåste storm, og kapteinen feilnavigerte i det elendige været.
M/S Bandak grunnstøtte på Svartskjær ytterst i Sognefjorden og forsvant i dypet for andre og siste gang. Ni av mannskapet på 13 omkom, og en ble aldri funnet.

Dette bildet på Digitalt Museum skal vise restene av M/S Bandak etter forliset – men det er usikkert om det er riktig båt. Foto: Maritim Museum (CC PDM)
Klokkene til mannskapet hadde stoppet på 03 om natten, og derfor antas det at dette er forlistidspunktet.
Vraket av M/S Bandak ligger værhardt til, og for- og midtskipet er fullstendig smadret av bølgene og ligger flatt utover bunnen. Hekken er imidlertid i flott stand på 27 meters dyp.
Hvis du vil dykke på dette flotte vraket kan du kontakte Gulen Dykkesenter, som kjører regelmessige turer både til M/S Bandak og andre vrak i området.
I utgave 1/2010 av bladet Dykking kan du lese hele historien om M/S Bandak og hvordan hun havnet på havets bunn to ganger.

M/S Bandak. Foto: Dykkings arkiv
M/S BANDAK | |
Tidl. navn: | ex Transport III, ex Transport, ex Grimstad, ex Troll |
Type: | Lastebåt |
Bygd: | 1893 ved Fredrikstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad (#28) |
Mål: | 42,4 x 7,4 x 3,0 meter |
Tonnasje: | 324 BRT |
Motor: | Union dieselmotor, 250 bHK (1939) |
Forlisdato: | 19. februar 1949 |
Årsak: | Grunnstøtte i storm |
Omkomne: | 9 mann mistet livet |
Sted: | Ved Svartskjær i Sognesjøen |
Dybde: | 18–29 meter |
Last: | Elektrisk utstyr |
Reiserute: | Herøya, Porsgrunn – Årdalstangen |
Rederi: | Nils Halvorsen A/S, Porsgrunn |
Dykk med: | www.gulendykkesenter.no |