E/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk E/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.

Søsterskipet E/S Antilla. Foto: Public domain
E/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk E/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
25. februar 2025
Skipet målte 121,4 x 17,0 x 6,9 meter og hadde en tonnasje på 4.354 brutto registertonn.

Faksimile fra Lloyds skipsregister fra 1938-39.
Den tyske betegnelsen «E/S» stod for «Elektroschiff». Skipet hadde turbo-elektrisk gir og to høytrykkskjeler som leverte damp til en AEG turbogenerator. Dette gav en fart på respektable 15 knop.
E/S Orizaba hadde to søsterskip, E/S Antilla og E/S Arauca. Antilla ble bygd ved Deutsche Werft, mens Arauca ble bygd ved Bremer Vulkan.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
De tre lasteskipene kunne ta tolv passasjerer i sju lugarer, og gikk i fart mellom Europa, Curaçao, de vestindiske øyer, Cuba og Mexico.
Ikke lenge etter at Orizaba ble satt i fart brøt krigen ut. Hun ble liggende i Vigo i Spania og kunne ikke gå hjem til Tyskland på grunn av britenes blokade.

E/S Arauca som USS Saturn, etter ombygging. Foto: US National Archives (public domain)
Den 10. februar 1940 snek hun seg ut av havnen nattestid sammen med skipene Arucas, Morea, Rostock, Wahehe og Wangoni.
Planen var å gå ut i Atlanteren og gå nord om Island, for så å ta seg til Norge og deretter til Tyskland.

LES OGSÅ
Slik senket britene «The Beast»
Bare Wangoni fullførte den lange ferden og kom til Hamburg den 1. mars 1940. Orizaba hadde lenge hellet med seg, men den 25. februar 1940 grunnstøtte hun på Skjervøyskjær i Troms, til tross for at hun gikk under los.
Orizaba tok inn vann og besetningen måtte gå i livbåtene for å redde seg. Ikke lenge etterpå sank skipet på 25–42 meters dyp.

Mannskapet på E/S Orizaba ble reddet av D/S Margareta, som senere ble torpedert av den tyske ubåten U-46 i Biskaya. Foto: Public domain
Vraket ble sprengt av Hødving Skipsopphugging, men deler av baugen og hekken er fortsatt intakt og skal by på et flott vrakdykk for dem som har tilgang til båt.
I 2007 gjennomførte Kystverket en undersøkelse av vraket på grunn av mistanke om at det inneholdt kvikksølv. Dette viste seg å ikke være tilfellet og ingen videre tiltak ble anbefalt.
Annonse:
E/S Antilla ble senket av mannskapet i april 1940, og er i dag et populært vrakdykk på 18 meters dyp utenfor kysten av Aruba.
Søsterskipet E/S Arauca tatt i arrest av den amerikanske marinen utenfor Florida i 1941, og ble senere ombygd og satt i tjeneste som USS Saturn.

Søsterskipet E/S Antilla under bygging. Foto: Bill Taroli (CC BY-SA 2.0)
E/S ORIZABA | |
Type: | Lasteskip |
Bygd: | 1939 ved Deutsche Werft AG, Hamburg (#221) |
Mål: | 121,4 x 17,0 x 6,9 meter |
Tonnasje: | 4.354 BRT |
Motor: | Turbo-elektrisk fremdrift, 15 knop |
Forlisdato: | 25. februar 1940 |
Årsak: | Grunnstøtt |
Sted: | Skjærvøyskjær i Nord-Troms. |
Dybde: | 25–42 meter |
Last: | 30 tonn kvikksølv og sement |
Reiserute: | Spania – Island – Norge – Tyskland |
Rederi: | Hamburg-Amerika Linie, Hamburg |