Senket ved Falklandsøyene
VRAK

Senket ved Falklandsøyene
Den 8. desember 1914 ble den tyske panserkrysseren SMS Scharnhorst senket av britene. Vraket ble funnet utenfor Falklandsøyene sør i Atlanterhavet i desember 2019.

Senket ved Falklandsøyene

Den 8. desember 1914 ble den tyske panserkrysseren SMS Scharnhorst senket av britene. Vraket ble funnet utenfor Falklandsøyene sør i Atlanterhavet i desember 2019.

  8. desember 2023
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
De to søsterskipene Scharnhorst og Gneisenau ble senket av Royal Navy i et sjøslag sørøst for Falklandsøyene under første verdenskrig.

Vraket av Scharnhorst ligger på 1.610 meters dyp. Det meste av overbygningen ble ødelagt under senkingen, eller kollapset senere. Skroget er relativt intakt.

Sonarbilde

Sonarbilde av vraket som ble funnet på 1.610 meters dyp sørøst for Falklandsøyene i Sør-Atlanteren. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust


Scharnhorst var under kommando av viseadmiral Maximilian Graf von Spee, og var sammen med Gneisenau det mektigste skipet i den keiserlige tyske marine.

Skipene hadde vært stasjonert i Tsingtao i Kina, men da første verdenskrig brøt ut mistet tyskerne sine støttepunkter i Øst-Asia og flotiljen satte kursen over Stillehavet for å runde Kapp Horn og komme inn i Atlanterhavet.





Utenfor Chile støtte de på en britisk kampgruppe, og det kom til en trefning som senere ble kjent som Slaget ved Coronel.

Tyskerne gikk seirende ut av kampene, og den 1. november 1914 ble de britiske panserkrysserne HMS Good Hope og HMS Monmouth senket.

Tysk flåte

Den tyske flåten fotografert idet de forlater Valparaiso i Chile. Fra venstre i bakerste rad sees Scharnhorst, Gneisenau og Leipzig. Foto: U.S. Naval Historical Center/Wikipedia


Scharnhorst kom uskadd fra kampene, men hadde brukt opp halvparten av ammunisjonen. Det var på tide å sette kursen mot Tyskland.

Ved Falklandsøyene ventet de to slagkrysserne HMS Inflexible og HMS Invincible, som hadde blitt sendt sørover for å stanse dem.

Endelikt

En kunstnerisk fremstilling av slaget ved Falklandsøyene. Maleri av William Lionel Wyllie (public domain)


Kaptein von Spee ombord på Scharnhorst tok opp kampen sammen med Gneisenau, men tyskerne gikk tapende ut av sjøslaget.

Begge panserkrysserne ble senket, sammen med de lette krysserne Leipzig og Nürnberg. Scharnhorst gikk ned med 860 mann.

SMS Scharnhorst

Høyoppløselig sonarbilde av SMS Scharnhorst. Foto: Falklands Maritime Heritage Trust


Det 144,6 meter lange og 21,6 meter brede skipet ble bygd ved verftet Blohm & Voss i Hamburg, og løp av stabelen 23. mars 1906.

Tre trippel ekspansjon dampmaskiner på til sammen 26.000 HK gav det digre skipet på 12.985 tonn en imponerende toppfart på 22,5 knop.



Hovedskytset bestod av åtte 21 centimeters kanoner og fire torpedorør, i tillegg til mindre skyts, og Scharnhorst utgjorde en formidabel fiende.

Skipet var oppkalt etter den tyske feltherren Gerhard von Scharnhorst og hadde opptil 18 centimeter tykt panser.

Minidokumentar om slaget:








ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • GPS AS gjør service på alle ventiler

    Gass og Pusteservice i Drøbak er ikke bare et servicesenter for yrkesdykkere og dykkebransjen – de tar imot ventilsett og flasker fra alle dykkere. Kanskje det er på tide med litt vedlikehold?

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Gratis grunnkurs i fridykking i kveld

    Vil du begynne med fridykking, men har ikke fått tatt kurs? Kanskje du har kjøpt en utstyrspakke? I kveld kan du lære det viktigste og få svar på dine spørsmål hos Frivannsliv.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS