Norges svar på Thistlegorm
Dampskipet Sao Paulo kom til Norge lastet med krigsmateriell sammen med de tyske invasjonsstyrkene 9. april 1940. I lasten hadde hun 21 motorsykler og 57 andre kjøretøyer.
Norges svar på Thistlegorm
Foto: Skjermdump fra YouTube
VRAK

Norges svar på Thistlegorm
Dampskipet Sao Paulo kom til Norge lastet med krigsmateriell sammen med de tyske invasjonsstyrkene 9. april 1940. I lasten hadde hun 21 motorsykler og 57 andre kjøretøyer.
  9. april 2021
D/S Sao Paulo var et tysk lasteskip som ble brukt til å frakte forsyninger til Norge under Operasjon Weserübung, det tyske angrepet på Norge i april 1940.

Det 361 fot lange skipet ble bygd ved verftet F. Schichau i Danzig i 1921, og hadde en tonnasje på 4.977 BRT. Ved sjøsettingen het hun D/S Glücksburg, senere Alrich, og i 1938 ble hun omdøpt til Sao Paulo.





Sao Paulo tilhørte den såkalte Ausführ-Staffel, og var i tillegg til kjøretøyene lastet med fire 105 mm kanoner, fire 88 mm kanoner og to 20 mm kanoner.

Til sammen hadde hun 2.289 tonn forsyninger i lasten, og målet var Trondheim. To dager før invasjonen hadde hun imidlertid ikke kommet lenger enn Kristiansand, og ble omdirigert til Bergen.

Bil

D/S Sao Paulo den gang hun het «Alrich». Foto: Wikipedia (public domain)


I Vatlestraumen gikk hun på to av minene som hadde blitt lagt ut av den norske mineleggeren KNM Tyr tidlig om morgenen samme dag, og sank etter kort tid.

Minst sju av besetningen omkom. De overlevende ble fraktet til Bergen av den tyske tråleren Cremon.



Et dykk ned i maskinrommet på D/S Sao Paulo er en spektakulær opplevelse! Video: Anders Kjeserud/YouTube


Sao Paulo ligger på 70–90 meters dyp, og er et svært krevende teknisk dykk.

Vraket er imidlertid en fantastisk opplevelse – noe de to flotte videoene viser med all tydelighet. Du finner flere av Anders Kjeseruds videoer på YouTube.

Opprinnelig publisert 11.08.2019

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.


Annonsørinnhold:

  • – Vi gjør service for alle dykkere

    Mange tror at Gass og Pusteservice er et servicecenter bare for bransjen, men det er ikke riktig. Her kan også vanlige dykkere levere inn ventiler og flasker til service.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Dykkeparadiset Nord-Sulawesi

    Indonesia er verdenskjent for sitt unike marine liv, og for mange står Lembeh Strait, Bunaken nasjonalpark og Bangka Island øverst på listen. Critters@Lembeh og Murex gir deg den ultimate dykkereisen – Passport to Paradise.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS