Torpedert av norsk MTB
Den 28. november 1944 ble det tyske lasteskipet M/S Welheim torpedert av en norsk MTB ved sørvest av Florø. Vraket er et av de flotteste vi har langs kysten.
Torpedert av norsk MTB
Foto: Christian Skauge
VRAK

Torpedert av norsk MTB
Den 28. november 1944 ble det tyske lasteskipet M/S Welheim torpedert av en norsk MTB ved sørvest av Florø. Vraket er et av de flotteste vi har langs kysten.
  28. november 2023
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Welheim var et moderne skip for sin tid da hun ble sjøsatt ved Flensburger Schiffsbau Gesell­schaft i Tyskland i 1939, like før krigen brøt ut.

Hun rakk to turer mellom Hamburg og USA, og stakk til sjøs fra Port Aransas i Texas den 25. august 1939 etter å ha mottatt en advarsel fra tyske myndigheter.

Welheim

Welheim var et moderne skip, utstyr med elektriske kraner i stedet for tradisjonelle master og lastebommer. Foto: Dykkings arkiv


Lasteskipet var utstyrt med to kraftige MAN dieselmotorer på 2.225 HK hver, og kunne holde en fart på 14 knop.

Welheim krysset atlanteren delvis kamuflert som det norske lasteskipet M/S Mim, som var bygd ved samme verft, og returnerte til Tyskland via Norge den 26. september 1939.

Welheim

Et dykk på Welheim er en flott opplevelse. Man er avhengig av båt og godt vær for å komme ut til vraket, som ligger på 15-70 meters dyp. Foto: Christian Skauge


Da krigen startet ble Welheim ustyrt med antiluftskyts, men hadde ikke kamuflasje og opererte for den sivile eieren Hugo Stinnes Seeschifffahrt und Handel GmbH i Hamburg.

I 1944 ble hun imidlertid rekvirert av Kriegs­marine og satt i tjeneste som forsyningsskip for de tyske styrkene som okkuperte Norge.





I slutten av november 1944 var Welheim på vei fra Bergen til Ålesund med kull, med forpost­båtene V-5303 «Seebär» og V-5312 «Brach%shy;vogel» samt minesveiperen R-312 som eskorte.

Da konvoien nådde Brufjorden ble de angrepet av de norske MTB'ene 717 og 627 under ledelse av styrkesjef Charles Oluf Herlofson.

Welheim

Vraket er fullt av spennende detaljer, som denne porselensvasken. Foto: Christian Skauge


Løytnant Olsen ombord på MTB 717 fyrte av torpedoene på vel 1.000 meters avstand, og Welheim ble truffet i styrbord side aktenfor skorsteinen.

Skipet tok raskt inn vann, og kapteinen landsatte henne på Vesleskjær sør for Askrova for å berge last og mannskap. Seks sårede ble fraktet til Florø.

Welheim

Siden vraket ligger nesten på siden er dekket stort sett i skygge og har relativt lite påvekst. Foto: Christian Skauge


Ingen omkom i angrepet, men Welheim lot seg ikke redde. Til tross for flere forsøk på å berge skipet forsvant det i dypet på noen få timer.

Vraket ligger på 15-70 meters dyp med nesten 90 graders slagside mot babord. Propellen ligger på bunnen ved siden av hekken, og et maskingevær på brovingen er intakt.

Welheim

De enorme kranene er et imponerende syn, og det er litt skummelt å ha dem rett over seg. Foto: Christian Skauge


Welheim var utstyrt med elektriske kraner over hvert av de fire lasterommene, i stedet for tradisjonelle master og bommer.

Kranene er på plass den dag i dag, og det er et utrolig der de tårner over deg når du svømmer langs det nesten loddrette dekket.



Det er mange flotte detaljer å se på vraket, og de enorme dimensjonene gjør i seg selv et stort inntrykk.

Den som leter finner mye spennende å se og fotografere – som for eksempel porselens­vasken på bildet lenger opp i saken.

Risøy

Dykkefartøyet M/S Risøy. Selskapet heter i dag SubseaParter. Foto: Christian Skauge


I 2008 ble 137 tonn olje pumpet ut av vraket av dykkefartøyet M/S Risøy fra Haugesunds­firmaet Riise Underwater Engineering.

Det hadde i flere tiår lekket olje fra Welheim, og vraket ble alt i 1993 karakterisert som miljø­farlig av Kystverket.

M/S Welheim
M/S Welheim fotografert under krigen, muligens i Norge. Foto: Dykkings arkiv
Navn: M/S WELHEIM
Type: Lasteskip
Bygd: 1939 ved Flensburger Schiffsbau Gesellschaft (#448)
Mål: 134,7 x 18,4 x 6,5 meter
Tonnasje: 5.455 BRT
Motor: 2 x 2.225 HK dieselmotorer, 14 knop
Forlisdato: 28. november 1944
Årsak: Torpedert
Sted: Ved Vesleskjær, sør for Askrova
Dybde: 15–70 meter
Last: Kull
Reiserute: Bergen – Ålesund
Rederi: Hugo Stinnes Seeschifffahrt und Handel GmbH, Hamburg
Dykk med: www.gulendykkesenter.no





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Scuba Schools International tilbyr kurs fra begynnernivå til instruktør. De har også et bredt utvalg av emnekurs og videregående kurs som rebreatherdykking og extended range. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr SSI-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • GPS AS gjør service på alle ventiler

    Gass og Pusteservice i Drøbak er ikke bare et servicesenter for yrkesdykkere og dykkebransjen – de tar imot ventilsett og flasker fra alle dykkere. Kanskje det er på tide med litt vedlikehold?

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Gratis grunnkurs i fridykking i kveld

    Vil du begynne med fridykking, men har ikke fått tatt kurs? Kanskje du har kjøpt en utstyrspakke? I kveld kan du lære det viktigste og få svar på dine spørsmål hos Frivannsliv.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS