Norges svar på Thistlegorm
Dampskipet Sao Paulo kom til Norge sammen med de tyske invasjonsstyrkene 9. april 1940. I lasten hadde hun 21 motorsykler og 57 andre kjøretøyer.

Foto: Skjermdump fra YouTube
Norges svar på Thistlegorm
Dampskipet Sao Paulo kom til Norge sammen med de tyske invasjonsstyrkene 9. april 1940. I lasten hadde hun 21 motorsykler og 57 andre kjøretøyer.
9. april 2023
Det 361 fot lange skipet ble bygd ved verftet F. Schichau i Danzig i 1921, og hadde en tonnasje på 4.977 BRT.
Video: Anders Kjeserud/YouTube
Ved sjøsettingen het hun D/S Glücksburg, senere Alrich, og i 1938 ble hun omdøpt til Sao Paulo.
Sao Paulo tilhørte den såkalte Ausfuhrstaffel, og var i tillegg til kjøretøyene lastet med fire 105 mm kanoner, fire 88 mm kanoner og to 20 mm kanoner.

D/S Sao Paulo den gang hun het «Alrich». Foto: Wikipedia (public domain)
Til sammen hadde hun 2.289 tonn forsyninger i lasten, og målet var Trondheim.
To dager før invasjonen hadde hun bare kommet til Kristiansand, og ble omdirigert til Bergen.
I Vatlestraumen gikk hun på to av minene som hadde blitt lagt ut av den norske mineleggeren KNM Tyr tidlig om morgenen samme dag, og sank etter kort tid.
Minst sju av besetningen omkom. De overlevende ble fraktet til Bergen av den tyske tråleren Cremon.
Et dykk ned i maskinrommet er en spektakulær opplevelse. Video: Anders Kjeserud/YouTube
Sao Paulo ligger på 70–90 meters dyp, og er et svært krevende teknisk dykk.
Vraket er imidlertid en fantastisk opplevelse – noe de to flotte videoene viser med all tydelighet. Du finner flere av Anders Kjeseruds videoer på YouTube.