Et av Sørlandets flotteste vrak
Den 15. oktober 1944 ble den tyske forpostbåten V-1605 Mosel senket av britiske fly utenfor Lillesand. Vraket er i god stand og byr på et fantastisk dykk.
Et av Sørlandets flotteste vrak
Foto: © Christian Skauge
VRAK

Et av Sørlandets flotteste vrak
Den 15. oktober 1944 ble den tyske forpostbåten V-1605 Mosel senket av britiske fly utenfor Lillesand. Vraket er i god stand og byr på et fantastisk dykk.
  15. oktober 2023
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Mosel ble bygd som tråler ved Schiffbau­gesellschaft Unterweser AG i Weser­münde i Tyskland i 1937. Hun målte 54,5 x 8,10 x 3,8 meter og var på 426 BRT.

I september 1939 ble båten rekvirert av Kriegsmarine, og bygd om til Vorpostenboot med betegnelsen M-1903 Mosel.

V-1605 Mosel

V-1605 Mosel senkes av britiske fly. Foto: Imperial War Museum/Wikipedia


Dampmaskinen med lavtrykksturbin og hydraulisk kobling til propellakslingen ble beholdt, og hun ble utstyrt med luftvern­kanoner for og akter.

Hun tjenestegjorde opprinnelig i 19. Minen­suchflottille i Kiel, men ble i 1943 overført til 16. Vorpostenbootflottille i Fredrikshavn og omdøpt til V-1605 Mosel.

V-1605 Mosel V-1605 Mosel

Styrhuset et et kjempeflott syn. Foto: © Christian Skauge


Den 15. oktober 1944 eskorterte hun M/S Ingeborg (ex. Inger Johanne) fra Kristiansand til Arendal da de på ettermiddagen ble oppdaget av britiske fly sør for Brekkestø.

En styrke på 27 Beaufightere og 17 Mosquitoer fra RAF 144. og 404. skvadron fra Banff og Dallachy Strike Wing i Skottland gikk til angrep.

SE VIDEO
M/S Seattle i Kristiansand


Mosel åpnet ild med sin tunge 88mm luftvern­kanon, og kort tid etter fulgte lyden av de andre 37mm og 20mm kanonene ombord.

Hun var imidlertid sjanseløs mot overmakten, og da flyene avbrøt angrepet klokken 15:37 brant hun fra baug til akter etter flere treffere i skroget og kjelerommet.





Klokken 15:40 sank V-1605 Mosel og tok med seg 21 mann i dypet. Ingen vet sikkert hvor vraket ligger, og det skal gå nesten 70 år før det blir funnet.

M/S Ingeborg ble også truffet og sank etter en gigantisk eksplosjon – hun var lastet med petroleum. Vraket ligger på 5–40 meters dyp, men det er ikke mye tilbake.

V-1605 Mosel

Kanonen på akterdekket er et fantastisk fotomotiv. Foto: © Christian Skauge


Vraket av V-1605 Mosel ble funnet på 37–54 meters dyp av Bjarte Vestøl og Siri Skar i 2001. Det er i svært god stand, og hviler på kjølen med svak slagside.

På grunn av dybden er dette vraket best egnet for teknisk dykking, men erfarne dykkere kan utforske de grunnere delene med luft.



V-1506 Mosel er et av de aller flotteste vrakene på Sørlandet, og er definitivt verdt turen. Det er ikke mange krigsvrak som er så intakte.

De som har abonnert på bladet Dykking kan finne frem utgave 2/2010 – der kan man lese hele historien om båten, senkingen og funnet av vraket.

V-1605 Mosel
V-1605 Mosel på prøvetur 4. november 1937. Foto: Erling Skjold, Norsk Skipsvrakarkiv
Navn: V-1605 MOSEL
Tidl. navn: ex Mosel, ex M-1903 Mosel
Type: Vorpostenboot (ex tråler)
Bygd: 1937 ved Schiffbaugesellschaft Unterweser AG, Wesermünde
Mål: 54,56 x 8,10 x 3,77 meter
Tonnasje: 426 BRT, 158 NRT
Motor: Trippel ekspansjon dampmaskin med lavtrykksturbin, 96 nHK
Forlisdato: 15. oktober 1944
Årsak: Flyangrep
Sted: Sør for Brekkestø ved Lillesand.
Dybde: 37–54 meter
Reiserute: Kristiansand – Arendal
Rederi: Kriegsmarine





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Gruppereise til Chuuk Lagoon

    Dykkebazaar og Dive Team Scandinavia inviterer til gruppereise til verdens største mekka for vrakdykkere, Chuuk Lagoon i Mikronesia i Stillehavet.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Gjør service på alle ventiler

    Gass og Pusteservice i Drøbak er ikke bare et servicesenter for yrkesdykkere og dykkebransjen – de tar imot ventilsett og flasker fra alle dykkere. Kanskje det er på tide med litt vedlikehold?
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS