Et av Sørlandets flotteste vrak
Den 15. oktober 1944 ble den tyske forpostbåten V-1605 Mosel senket av britiske fly utenfor Lillesand. Vraket er i god stand og byr på et fantastisk dykk.

Foto: © Christian Skauge
Et av Sørlandets flotteste vrak
Den 15. oktober 1944 ble den tyske forpostbåten V-1605 Mosel senket av britiske fly utenfor Lillesand. Vraket er i god stand og byr på et fantastisk dykk.
15. oktober 2023
I september 1939 ble båten rekvirert av Kriegsmarine, og bygd om til Vorpostenboot med betegnelsen M-1903 Mosel.

V-1605 Mosel senkes av britiske fly. Foto: Imperial War Museum/Wikipedia
Dampmaskinen med lavtrykksturbin og hydraulisk kobling til propellakslingen ble beholdt, og hun ble utstyrt med luftvernkanoner for og akter.
Hun tjenestegjorde opprinnelig i 19. Minensuchflottille i Kiel, men ble i 1943 overført til 16. Vorpostenbootflottille i Fredrikshavn og omdøpt til V-1605 Mosel.


Styrhuset et et kjempeflott syn. Foto: © Christian Skauge
Den 15. oktober 1944 eskorterte hun M/S Ingeborg (ex. Inger Johanne) fra Kristiansand til Arendal da de på ettermiddagen ble oppdaget av britiske fly sør for Brekkestø.
En styrke på 27 Beaufightere og 17 Mosquitoer fra RAF 144. og 404. skvadron fra Banff og Dallachy Strike Wing i Skottland gikk til angrep.

SE VIDEO
M/S Seattle i Kristiansand
Mosel åpnet ild med sin tunge 88mm luftvernkanon, og kort tid etter fulgte lyden av de andre 37mm og 20mm kanonene ombord.
Hun var imidlertid sjanseløs mot overmakten, og da flyene avbrøt angrepet klokken 15:37 brant hun fra baug til akter etter flere treffere i skroget og kjelerommet.
Video: Geir Eliassen/YouTube
Klokken 15:40 sank V-1605 Mosel og tok med seg 21 mann i dypet. Ingen vet sikkert hvor vraket ligger, og det skal gå nesten 70 år før det blir funnet.
M/S Ingeborg ble også truffet og sank etter en gigantisk eksplosjon – hun var lastet med petroleum. Vraket ligger på 5–40 meters dyp, men det er ikke mye tilbake.

Kanonen på akterdekket er et fantastisk fotomotiv. Foto: © Christian Skauge
Vraket av V-1605 Mosel ble funnet på 37–54 meters dyp av Bjarte Vestøl og Siri Skar i 2001. Det er i svært god stand, og hviler på kjølen med svak slagside.
På grunn av dybden er dette vraket best egnet for teknisk dykking, men erfarne dykkere kan utforske de grunnere delene med luft.
V-1506 Mosel er et av de aller flotteste vrakene på Sørlandet, og er definitivt verdt turen. Det er ikke mange krigsvrak som er så intakte.
De som har abonnert på bladet Dykking kan finne frem utgave 2/2010 – der kan man lese hele historien om båten, senkingen og funnet av vraket.

V-1605 Mosel på prøvetur 4. november 1937. Foto: Erling Skjold, Norsk Skipsvrakarkiv
Navn: | V-1605 MOSEL |
Tidl. navn: | ex Mosel, ex M-1903 Mosel |
Type: | Vorpostenboot (ex tråler) |
Bygd: | 1937 ved Schiffbaugesellschaft Unterweser AG, Wesermünde |
Mål: | 54,56 x 8,10 x 3,77 meter |
Tonnasje: | 426 BRT, 158 NRT |
Motor: | Trippel ekspansjon dampmaskin med lavtrykksturbin, 96 nHK |
Forlisdato: | 15. oktober 1944 |
Årsak: | Flyangrep |
Sted: | Sør for Brekkestø ved Lillesand. |
Dybde: | 37–54 meter |
Reiserute: | Kristiansand – Arendal |
Rederi: | Kriegsmarine |