Unike bilder av D/S Nordnorge
For første gang har noen vært nede på vraket av D/S Nordnorge på Hemnesberget. Seløy Undervannsservice har filmet vraket med en ROV, og har sendt oss fantastiske bilder.

Skipsklokken levner ingen tvil om at det er D/S Nordnorge. Foto: Seløy Undervannsservice
VRAK
Unike bilder av D/S Nordnorge
For første gang har noen vært nede på vraket av D/S Nordnorge på Hemnesberget. Seløy Undervannsservice har filmet vraket med en ROV, og har sendt oss fantastiske bilder.
I går var Seløy Undervannservice på plass med en ROV for å filme vraket, og de har gitt oss lov til å gjengi disse fantastiske bildene av den tidligere hurtigruta:


Vraket er i nydelig bevokst med oransje koraller, og fullt av flotte detaljer. Foto: Seløy Undervannsservice
Operation Wildente
D/S Nordnorge ble kapret av tyskerne i Trondheim den 7. mai, og gikk til Hemnesberget hvor hun satte i land tyske soldater som stormet tettstedet under beskytning av norske landvernstyrker og britiske soldater.
Operation Wildente var angivelig godkjent av Hitler selv, og hensikten var å rydde veien nordover for allierte soldater slik at tyskerne kunne rykke frem mot Narvik.

D/S Nordnorge vei kai på Hemnesberget etter at tettstedet hadde blitt bombet 10. mai 1940. Foto: Helgeland Museum (med tillatelse)
Det oppstod harde gatekamper, og en del av husene måtte tas ved hjelp av håndgranater. Tyskerne fikk støtte av tre bombfly, og 16 hus ble lagt i ruiner.
Mens D/S Nordnorge lå veid kai for å losse ammunisjon og forsyninger kom den britiske luftvernkrysseren HMS Calcutta og jageren HMS Zulu inn fjorden, og senket henne med to torpedoer.

Den lette krysseren HMS Calcutta senket D/S Nordnorge den 10. mai 1940. Foto: Royal Navy
D/S Nordnorge var fortøyd, og rev med seg en del av kaia da hun forsvant i dypet. Man har derfor trodd at vraket ville ligge svært nær kaia – men det er bratt under vann på Hemnesberget.
Dykkere har lett etter vraket opp gjennom årene, men uten hell. I fjor bestemte Ina Trælnes og Jani Santala hos Visit Plura seg for å gjøre et nytt forsøk, og fikk hjelp av Scansub AS, søsterselskapet til Seløy Undervannsservice.


Både skipsklokken og maskintelegrafen står fortsatt på plass på vraket. Foto: Seløy Undervansservice
Den 6. januar i år lokaliserte de vraket på 280 meters dyp ved hjelp av et avansert multistråle ekkolodd. Det lå dessverre for dypt til å dykke på, men det ble avtalt en ny tur for å filme vraket med ROV.
Det ble også gjort avtale med NRK, som ville lage en sak om funnet og historien bak D/S Nordnorge og angrepet på Hemnesberget i 1940.
– Vi håpet vraket skulle ligge på 80–90 meter, slik ryktene sa. Da kunne vi nok ha dykket, men nå får vi nøye oss med ROV-bildene. Det var uansett veldig gøy å få se vraket, sier Ina Therese Trælnes.
Skulle egentlig hete «Solstrålen»
D/S Nordnorge ble bygd ved Trondhjems mekaniske Verksted i 1924, for A/S Ofotens Dampskipbsselskab. Hun ble satt i rute mellom Trondheim og Narvik.

D/S Nordnorge i all sin prakt, fotografert ca. 1936. Foto: Schrøder/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (med tillatelse)
Opprinnelig skulle skipet hete D/S Solstrålen, men på et styremøte i rederiet den 22. mars 1923 ble dette forkastet, og man valgte D/S Nordnorge i stedet.
Ved ferdigstillelsen var skipet på 193,2 fot og 873 BRT, men i 1936 ble hun forlenget til 213,2 fot og 991 BRT, og fikk ny bro. Fra november samme år gikk hun i tjeneste for Hurtigruten.
Flere bilder fra D/S Nordnorge:
Det er synd vraket ligger for dykt til å dykke, for det er i utrolig god stand og fullt av spennende detaljer. Foto: Seløy Undervannsservice
NRK har også skrevet en større sak om vraket og hendelsene i mai 1940. Der finner du også en video – klikk her.