Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.
Lastebåten som sank to ganger
Foto: Christian Skauge
VRAK

Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.
  19. februar 2023
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
M/S Bandak var en 122 fot lang lastebåt, som ble bygd som Transport III for Vestlandske Godsdampskibsselskab i Kristiania i 1893. Som betegnelsen antyder hadde hun opprinnelig en dampmaskin.

Båten skiftet både eier og navn flere ganger, og i 1938 ble hun overtatt av Nils Halvorsen A/S i Porsgrunn og fikk navnet Troll og en 4-sylindret Union diesel­motor på 250 bHK på kjøpet.

M/S Bandak

Slik så lastebåten M/S Bandak ut.


I oktober 1947 var hun på reise fra Stettin til Århus da hun kolliderte med DFDS-skipet Jolanta i Øresund og sank. Rederiet ville imidlertid ikke gi opp båten.

M/S Troll ble hevet og slept til København, der hun ble reparert og forlenget midtskips til 133 fot. Bare åtte måneder etter forliset var hun i fart igjen.



Den 19. februar 1949 ville imidlertid skjebnen ha hevn. M/S Bandak var på vei fra Herøya ved Porsgrunn til Årdalstangen med en last elektrisk utstyr. Det blåste storm, og kapteinen feilnavigerte i det elendige været.

M/S Bandak grunnstøtte på Svartskjær ytterst i Sognefjorden og forsvant i dypet for andre og siste gang. Ni av mannskapet på 13 omkom, og en ble aldri funnet.

M/S Bandak

Dette bildet på Digitalt Museum skal vise restene av M/S Bandak etter forliset – men det er usikkert om det er riktig båt. Foto: Maritim Museum (CC PDM)


Klokkene til mannskapet hadde stoppet på 03 om natten, og derfor antas det at dette er forlistidspunktet.

Vraket av M/S Bandak ligger værhardt til, og for- og midtskipet er fullstendig smadret av bølgene og ligger flatt utover bunnen. Hekken er imidlertid i flott stand på 27 meters dyp.



Hvis du vil dykke på dette flotte vraket kan du kontakte Gulen Dykkesenter, som kjører regelmessige turer både til M/S Bandak og andre vrak i området.

I utgave 1/2010 av bladet Dykking kan du lese hele historien om M/S Bandak og hvordan hun havnet på havets bunn to ganger.






ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Begynne å dykke - eller ta et videregående kurs?

 

IANTD tilbyr opplæring på alle nivåer fra nybegynner til avansert teknisk nivå. Organisasjonen var først ute med forskjellige kurs i teknisk dykking på 90-tallet. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr IANTD-kurs.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • I kveld: Gratis grunnkurs i fridykking

    Vil du begynne med fridykking, men har ikke fått tatt kurs? Kanskje du har kjøpt en utstyrspakke? Nå kan du lære det viktigste og få svar på dine spørsmål hos Frivannsliv.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Perfekt gave: Gi bort et dykkekurs!

    Et dykkesertifikat er en gave man har glede av hele livet. Gi et gavekort på SSI Open Water Diver hos ProDykk Oslo til en du er glad i – teorien kan man ta hjemme på sofaen.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS