Bevilger 2,3 milliarder til skipstunnel
Regjeringen ønsker fortsatt å realisere planene om en skipstunnel gjennom Stadlandet, og foreslår i statsbudsjettet for 2023 å bevilge 2,3 milliarder til prosjektet over de neste tre årene.
Bevilger 2,3 milliarder til skipstunnel
Regjeringen ønsker fortsatt å realisere planene om en skipstunnel gjennom Stadlandet, og foreslår i statsbudsjettet for 2023 å bevilge 2,3 milliarder til prosjektet over de neste tre årene.
6. oktober 2022
Tunnelen er den første av sitt slag i verden, og blir 2,2 kilometer lang, 36 meter bred og 50 meter høy. Den foreslåtte bevilgningen i Statsbudsjettet for 2023 viderefører den forrige regjeringens vedtak om bygging.
LES OGSÅ
Vil heve kvikksølv og dekke til vraket
Havforskningsinstituttet advarer mot at fjordvannet får flyte fritt mellom de to ulike fjordsystemene, som er to ulike biologiske områder.
– Vi anbefaler at man setter inn flere avbøtende tiltak. Et slikt tiltak kunne være å installere en sluse i tunnelen, skriver Havforskningsinstituttet.
Det er spesielt endringer i havstrømmene som bekymrer forskerne, fordi dette kan få konsekvenser for fisk som gyter i området.
– Egg og larver følger med strømmen, og endrer man på strømforholdene, er det ikke sikkert at larvene havner i det beste oppvekstområdet, sier instituttet.
I februar 2021 fikk Kystverket oppdragsbrevet fra Samferdselsdepartementet som ga grønt lys for oppstart av forarbeidet for byggingen.
Byggestart er planlagt til første kvartal 2024, og tunnelen skal etter planen stå ferdig i 2026. Prosjektet er kostnadsberegnet til 2,8 milliarder kroner.