123 år siden D/S Pollux forliste
Den 22. november år 1900 var D/S Pollux på vei fra Blyth til Tromsø med en last kull da hun grunnstøtte utenfor kysten av Trøndelag. Skipet ble forsøkt berget, men sank under arbeidet ni dager senere.

Foto: Skabo Jernbanevognfabrik, Norsk Jernbanemuseum
123 år siden D/S Pollux forliste
Den 22. november år 1900 var D/S Pollux på vei fra Blyth til Tromsø med en last kull da hun grunnstøtte utenfor kysten av Trøndelag. Skipet ble forsøkt berget, men sank under arbeidet ni dager senere.
22. november 2023
Skipet tok inn vann, men så ut til å kunne reddes. Derfor ble hun brakt flott en uke etter grunnstøtingen, og tatt under slep.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
To dager senere, den 1. desember 1900, sank hun for godt 180 meter sørøst for Buholmsråsa på vei til reparasjoner i Bodø.
D/S Pollux het opprinnelig Rheinstein, og ble bygd i jern i 1882 ved verftet Rostocker A.G. für Schiff und Maschinenbau i Tyskland for Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft Hansa i Bremen.
Video: Petri Niemelä/YouTube
Skipet var på 1.112 BRT og målte 221,1 x 30,3 x 21,9 fot. En kullfyrt tosylindret compound dampmaskin sørget for fremdriften.
I juli 1893 overtok Det Bergenske Dampskibsselskab skipet for 166.922 kroner, og hun var da det største skipet i rederiets flåte.
Vraket av D/S Pollux ligger på drøyt 30 meters dyp ved Buholmsråsa utenfor kysten av Trøndelag.
Rederiet hadde som tradisjon å kalle opp skipene sine etter objekter på nattehimmelen, og nyerhvervelsen fikk navn etter Pollux, den klareste stjernen i stjernebildet Tvillingene.
Vraket står på kjølen på 30–34 meters dyp. Det er delvis nedbrutt – kanskje ikke så rart etter 123 år på havets bunn.
Det er likevel mye spennende å se, og Pollux er verdt et besøk om man har tilgang på båt og været tillater det.
Videoen over ble filmet i april 2019, og som man ser er ligger skroget fortsatt intakt på sandbunnen. Spesielt hekken ser ut til å være et flott fotomotiv.
Opprinnelig publisert 22.11.2020