Senkingen av Blücher
I går var det premiere på den norske storfilmen om senkingen av Blücher, som gav kongen og regjeringen tid til å slippe unna tyskerne. Her ser du hvordan det ser ut på vraket.

Støvler på vraket. Foto: Anders Kjeserud (skjermdump fra YouTube)
Senkingen av Blücher
I går var det premiere på den norske storfilmen om senkingen av Blücher, som gav kongen og regjeringen tid til å slippe unna tyskerne. Her ser du hvordan det ser ut på vraket.
27. september 2025
Det var uklart hvilken nasjonalitet skipene hadde. Var de tyske? Eller britiske? Det spilte liten rolle for Eriksen – han hadde ikke til hensikt å la noen passere.

Blücher synker ved Askholmene. Foto: Riksarkivet
Kanonene «Aron» og «Moses» drønnet med kort mellomrom, og Blücher stod i brann. Ikke lenge etterpå fikk den tunge krysseren nådestøtet fra det hemmelige torpedobatteriet på Oscarsborg festning.
Kontreadmiral Oskar Kummetz ombord på Blücher hadde ikke noe annet valg enn å beordre mannskapet fra borde.
Tyske bilder tatt før og etter senkingen av Blücher. Alle foto: Riksarkivet
Over 900 mann omkom, mange av dem i det iskalde vannet. De overlevende karret seg på land som best de kunne.
Blücher var den andre av fem tunge kryssere i Admiral Hipper-klassen bygd for Kriegsmarine etter at Nazi-Tyskland hadde bestemt seg for å ignorerer Versailles-traktaten.

Blücher ble sjøsatt ved Deutsche Werke i Kiel den 8. juni 1937. Foto: Riksarkivet
Skipet ble oppkalt etter Gebhard Leberecht von Blücher, den preussiske seierherren i slaget ved Waterloo, og sjøsatt i juni 1937. Hun sto ferdig i september 1939, kort tid etter at andre verdenskrig hadde brutt ut.
Etter å ha fullført sjøprøvene og flere treningsøvelser ble skipet satt i tjeneste for Kriegsmarine 5. april 1940. Hun ble umiddelbart innlemmet i flåtestyrken som skulle invadere Norge bare dager senere.
To videoer fra vraket av Blücher:
Vraket av Blücher ligger på 60–90 meters dyp ved Askholmene i Oslofjorden, og er fortsatt relativt intakt. Video: Anders Kjeserud og Jörn Kumpart (begge fra YouTube)
Blücher var bevæpnet med et hovedbatteri på åtte 20,3 cm kanoner, og selv om skipet nominelt var under grensen på 10.000 tonn satt av den engelsk-tyske marineavtalen hadde hun et faktisk deplasement på over 16.000 tonn.
Blücher var flaggskipet i den tyske invasjonsstyrken som skulle besette Oslo, og ta kongen, regjeringen og gullbeholdningen i Norges Bank.
Senkingen av Blücher fra filmen «Kongens Nei»Asthon/YouTube
I stedet førte senkingen til at de tyske troppene ble kraftig forsinket, og dette gav kongen og regjeringen mulighet til å unnslippe tyskerne.
Etter en dramatisk jakt opp gjennom Østerdalen kom kongen kom seg i sikkerhet og kunne lede frigjøringskampen fra London.
Video: Oscarsborg museer/YouTube
Vraket av Blücher ligger på 60–90 meters dyp ved Aksholmen i Oslofjorden, og er utenfor rekkevidde for de fleste. Likevel er tekniske dykkere og rebreatherdykkere jevnlig på besøk.
Dykkeforbudet som ble innført etter ulykken på vraket i 2022 er opphevet, og det er igjen være mulig å få dispensasjon.

Postkort av Blücher, Nordsee-Verlag Wilhelmshafen, ca. 1938
BLÜCHER | |
Type: | Tung krysser, Admiral Hipper-klasse |
Bygd: | 1937 ved Deutsche Werke AG, Kiel (#246) |
Mål: | 203,2 x 21,8 x 7,7 meter |
Tonnasje: | 18.694 BRT |
Motor: | 3 x Blohm & Voss dampturbiner, 136.000 HK, 32,5 knop |
Forlisdato: | 9. april 1940 |
Årsak: | Torpedert og beskutt |
Sted: | Drøbaksundet i Oslofjorden |
Dybde: | 59–92 meter |
Last: | Soldater og krigsmateriell |
Reiserute: | Tyskland – Oslo |
Rederi: | Kriegsmarine |