75 år siden D/S Gudrun ble skutt i senk

Den 10. desember 1944 ble dampskipet Gudrun skutt i brann av britiske Mosquito-fly utenfor Abelnes sør for Flekkefjord. Under et forsøk på å berge skipet gikk det galt, og den 74 meter lange damperen sank.

75 år siden D/S Gudrun ble skutt i senk
Foto: Royal Air Force

VRAK



75 år siden D/S Gudrun ble skutt i senk

Den 10. desember 1944 ble dampskipet Gudrun skutt i brann av britiske Mosquito-fly utenfor Abelnes sør for Flekkefjord. Under et forsøk på å berge skipet gikk det galt, og den 74 meter lange damperen sank.

  10. desember 2019
D/S Gudrun var på vei fra Tyskland til Norge med en last av sement og ammunisjon da hun ble offer for et voldsomt luftangrep. Gudrun sank ble liggende med forskipet under vann – bare akterskipet, mastene og skorsteinen var synlig.

Etter krigen ble ammunisjonslasten fjernet av marinen, og den 14. desember 1946 ble D/S Gudrun hevet til overflaten med flytepongtonger. Skipet satt imidlertid fortsatt fast, og sank på 20–45 meters dyp i løpet av et par minutter da en av pongtongene løsnet.

Det ble ikke gjort flere bergingsforsøk, og D/S Gudrun fikk ligge på bunnen til glede for dykkere gjennom flere tiår.

Bli med på et vrakdykk på D/S Gudrun:



Video: Vidar Skålevik/YouTube


Et av Norges flotteste vrakdykk

I dag ligger vraket i en skråning under vann, og står nærmest intakt på kjølen. Det er massevis av flotte detaljer, ikke minst det ikoniske nødrattet, og D/S Gudrun regnes som et av våre aller flotteste vrak.

Overbygningen bærer preg av brann, men propellen er intakt og ekstrapropellen ligger i det bakerste lasterommet. Baugen er det dypeste punktet på vraket.

Vraket ligger omtrent 100 meter fra land, og kan nås med en svømmetur eller ved hjelp av en undervannsscooter. Det er imidlertid en del båttrafikk i området, så det anbefales å bruke båt. Det er vanligvis bøye på vraket.



Sonarbilde av vraket som viser hvordan det ligger fra 20–45 meters dyp i en skråning. Foto: Reidar Stridh


D/S Gudrun ble bygd i 1923 ver verftet Stettiner Oderwerke i (daværende) Tyskland, og målte 73,6 x 11,1 x 4,6 meter. Tonnasjen var på 1 485 BRT, og fremdriften ble besørget av en trippel ekspansjon dampmaskin.

For deg som har abonnert på Dykking en stund er det bare å finne frem utgave 3/2015 – der kan du lese hele historien om D/S Gudrun, illustrert med Vidar Skåleviks flotte undervannsbilder!


ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.


 

Annonsørinnhold:

  • Anbefalinger til vinterdykking

    Det er vinterkaldt i sjøen og flotte dykkeforhold mange steder. Sørg for å holde deg varm og ha godt med lys – her er anbefalingene fra Fue.no.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS