Unikt dobbeltvrak: Ferndale og Parat
Den 16. desember 1944 ble M/S Ferndale og bergingsdamperen Parat senket av britiske fly i Krakhellesundet i Sogn og Fjordane. Dobbeltvraket er blant Norges mest populære dykk.

Unikt dobbeltvrak: Ferndale og Parat

Det ikoniske dobbeltvraket av Ferndale og Parat er et av de mest fantastiske vrakdykkene i Norge.
VRAK

 

Unikt dobbeltvrak: Ferndale og Parat
Den 16. desember 1944 ble M/S Ferndale og bergingsdamperen Parat senket av britiske fly i Krakhellesundet i Sogn og Fjordane. Dobbeltvraket er blant Norges mest populære dykk.
  16. desember 2019
Read in English!
☒   ANNONSE:
M/S Ferndale gikk i konvoi fra Bergen til Ålesund sammen med lasteskipet D/S Wilhelms og slepebåten Fairplay X med ammunisjon og forsyninger da hun grunnstøtte på Seglsteinen i Krakhellesundet.

Siden tyskerne ikke lenger hadde jagerfly som kunne gi konvoiene beskyttelse måtte konvoien gå om natten. På grunn av sterk strøm kom Ferndale for raskt inn i sundet, og ble stående med forskipet på grunn.

Skipet tok inn vann, og redningsdamperen Parat ble tilkalt fra Florø. Like etter ankomst tidlig den neste morgenen ble de to skipene oppdaget, og ikke lenge etter dundret en sveit med 20 Mosquito-fly inn den smale fjorden.



Om morgenen den 16. desember 1944 ble M/S Ferndale og redningsdamperen Parat angrepet av britiske Mosquito-fly, og senket ved Seglsteinen i Krakhellesundet. Foto: RAF


Ferndale og Parat ble skutt i brann, og røyken tiltrakk seg oppmerksomheten til ytterligere seks Mosquito-fly som hadde vært på anti ubåt-patrulje ved Fedje. Da disse angrep en time senere fikk havaristen nådestøtet.

I tillegg til mannskapet hadde Ferndale 48 flakartillerister ombord, og de forsvarte seg som best de kunne med antiluftskyts. Brannen etter de to angrepene var imidlertid for intens til at den kunne slukkes.

Parat gikk til bunns klokken 14:15, og ble liggende på 60 meters dyp. Fire timer senere sank Ferndale og la seg til ro på bunnen bare én meter fra bergingsdamperen – det var et lykketreff at den ikke knuste Parat.





Forpostbåten V-5305 Jäger lå i skjul på vestsiden av det smale sundet for å beskytte havaristen, og greide å skyte ned en Mosquito i hvert av angrepene. Det ene havnet i sjøen, det andre krasjlandet på Meifjellet på Losna.

Dermed mistet de allierte fire mann, mens tyskerne måtte begrave tre av sine kameraden.

LES OGSÅ
D/S Frankenwald – Norges flotteste vrak?


En av pilotene som omkom var den 22 år gamle Flight lieutenant Kenneth Cupples Beruldsen, som var født i Skottland.

Han hadde vokst opp i Australia med skotsk mor, og tok av fra sin mors fødeland bare for å møte sin skjebne i sin fars fødeland noen timer senere.



Ferndale ved kai før krigen. Bildet er fargelagt ved hjelp av en algoritme på nettsiden Algorithmia. Foto: Ukjent


Restene av Ferndale starter allerede på sju meters dyp, og hekken ligger på 34 meter. Forskipet ble berget etter krigen, men fra 17-18 meters dyp ser man konturene av det enorme skroget og akterskipet er et flott syn.

Når man kommer over hekken på Ferndale kan man se vraket av Parat nedenfor. Begge vrakene står på kjølen, og Parat ligger fra 45 til 63 meters dyp.

SE VIDEO
Et herlig vrakdykk: D/S Gudrun


Ferndale er et flott dykk for både nybegynnere og mer erfarne sportsdykkere, mens Parat er best egnet for tekniske dykkere.

De to vrakene ligger i en 45 graders skråning og gir en perfekt dykkeprofil. På slutten av dykket kan man nyte sikkerhetsstoppen eller dekoen på 6-7 meters dyp rundt Seglsteinen, som er dekket av anemoner og full av liv.



Vraket av Parat ligger såpass dypt at det blir som et nattdykk å regne hvis man ikke dykker om sommeren. Ved hjelp av dykkere med kraftige lykter blir det et flott.


M/S Ferndale ble bygd ved Deutsche Werft A.G i Hamburg i Tyskland i 1925, og målte 116,3 x 16,3 x 7,5 meter. Skipet hadde en tonnasje på 4.302 BRT og var eid av rederiet Glittre A/S i Oslo.

I oktober 1944 ble Ferndale tatt som eiendomsprise av Reichskommissar für die Seeschiffart i Oslo fordi rederiet ikke klarte å skaffe mannskap.



I tillegg hadde det vært problemer med sabotasje og desertering. Skipet fikk tysk flagg og mannskap og ble satt i tjeneste for Kriegsmarine.

Bergingsdamperen Parat ble bygd ved Trondhjems Mekaniske Verksted i 1905, og målte 32,3 x 5,69 x 3,05 meter. Eier var Det Nordenfjeldske Dykkerselskab, fra 1912 Norsk Bjergningskompagni A/S.



Seglsteinen der de to vrakene ligger er også et flott naturdykk, slik at alle får det de ønsker seg på dykketuren, uansett interesse.


Vrakene av Ferndale og Parat ble omtalt i Dykking nummer 1/2018 og 1/2012. De som har abonnert i noen år kan dermed finne frem disse utgavene og lese hele den dramatiske historien om senkingen.

Dersom du vil oppleve disse fantastiske vrakene kan du kontakte Gulen Dykkesenter, som kjører jevnlige dykketurer til Krakhellesundet. Selv om du ikke er sertifisert til å gå helt ned på Parat er Ferndale og Seglsteinen et fantastisk dykk.




ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PSS tilbyr utdanning fra grunnkurs til instruktør, og har kategorier for profesjonelle dykkere - fridykking, sportsdykking, teknisk dykking og førstehjelp/redning. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr PSS-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Gratis webinar om nattdykking

    Vil du komme i gang med nattdykking eller lære mer om emnet? Frivannsliv holder gratis webinar og forteller om anbefalt utstyr, ulike lyktmodeller, nattjakt og mye mer.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Spar penger på Aqua Lung LEG3ND

    One Ocean Dive Resort i Kristiansand fortsetter garasjesalget, og har knalltilbud på ventilservice, vinge med bakplate, computer, lykter og ventilservice.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS