Unikt vrakdykk: Ferndale og Parat
Den 16. desember 1944 ble M/S Ferndale og bergingsdamperen Parat senket av britiske fly i Krakhellesundet i Sogn og Fjordane. Dobbeltvraket er blant Norges mest populære dykk.
Unikt vrakdykk: Ferndale og Parat
Den 16. desember 1944 ble M/S Ferndale og bergingsdamperen Parat senket av britiske fly i Krakhellesundet i Sogn og Fjordane. Dobbeltvraket er blant Norges mest populære dykk.
16. desember 2022
Read in English!
Siden tyskerne ikke lenger hadde jagerfly som kunne gi konvoiene beskyttelse måtte konvoien gå om natten. På grunn av sterk strøm kom Ferndale for raskt inn i sundet, og ble stående med forskipet på grunn.
Skipet tok inn vann, og redningsdamperen Parat ble tilkalt fra Florø. Like etter ankomst tidlig den neste morgenen ble de to skipene oppdaget, og ikke lenge etter dundret en sveit med 20 Mosquito-fly inn den smale fjorden.
Ferndale og Parat ble skutt i brann, og røyken tiltrakk seg oppmerksomheten til ytterligere seks Mosquito-fly som hadde vært på anti ubåt-patrulje ved Fedje. Da disse angrep en time senere fikk havaristen nådestøtet.
I tillegg til mannskapet hadde Ferndale 48 flakartillerister ombord, og de forsvarte seg som best de kunne med antiluftskyts. Brannen etter de to angrepene var imidlertid for intens til at den kunne slukkes.
Parat gikk til bunns klokken 14:15, og ble liggende på 60 meters dyp. Fire timer senere sank Ferndale og la seg til ro på bunnen bare én meter fra bergingsdamperen – det var bare et lykketreff at den ikke knuste Parat.
LES OGSÅ
Frankenwald – Norges flotteste vrak?
Forpostbåten V-5305 Jäger som lå i skjul på vestsiden av det smale sundet for å beskytte havaristen greide å skyte ned en Mosquito i hvert av angrepene.
Det ene havnet i sjøen, det andre krasjlandet på Meifjellet på Losna. Dermed mistet de allierte fire mann, mens tyskerne måtte begrave tre av sine kameraden.
En av pilotene som omkom var den 22 år gamle Flight lieutenant Kenneth Cupples Beruldsen, som hadde skotsk mor og norsk far.
Han hadde vokst opp i Australia, og tok av fra morens fødeland bare for å møte sin skjebne i farens fødeland noen timer senere.
Restene av Ferndale starter allerede på sju meters dyp, og hekken ligger på 34 meter. Forskipet ble berget etter krigen, men fra 17-18 meters dyp ser man konturene av det enorme skroget og akterskipet er et flott syn.
Når man kommer over hekken på Ferndale kan man se vraket av Parat nedenfor. Begge vrakene står på kjølen, og Parat ligger fra 45 til 63 meters dyp.
LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
Ferndale er et flott dykk for både nybegynnere og mer erfarne sportsdykkere, mens Parat er best egnet for tekniske dykkere.
De to vrakene ligger i en 45 graders skråning og gir en perfekt dykkeprofil. På slutten av dykket kan man nyte sikkerhetsstoppen eller dekoen på 6-7 meters dyp rundt Seglsteinen, som er dekket av anemoner og full av liv.
M/S Ferndale ble bygd ved Deutsche Werft A.G i Hamburg i Tyskland i 1925, og målte 116,3 x 16,3 x 7,5 meter. Skipet hadde en tonnasje på 4.302 BRT og var eid av rederiet Glittre A/S i Oslo.
I oktober 1944 ble Ferndale tatt som eiendomsprise av Reichskommissar für die Seeschiffart i Oslo fordi rederiet ikke klarte å skaffe mannskap.
I tillegg hadde det vært problemer med sabotasje og desertering. Skipet fikk tysk flagg og mannskap og ble satt i tjeneste for Kriegsmarine.
Bergingsdamperen Parat ble bygd ved Trondhjems Mekaniske Verksted i 1905, og målte 32,3 x 5,69 x 3,05 meter. Eier var Det Nordenfjeldske Dykkerselskab, fra 1912 Norsk Bjergningskompagni A/S.
Vrakene av Ferndale og Parat ble omtalt i Dykking nummer 1/2018 og 1/2012. De som har abonnert kan finne frem disse utgavene og lese hele den dramatiske historien om senkingen.
Dersom du vil dykke på de fantastiske vrakene kan du kontakte Gulen Dykkesenter, som kjører jevnlige turer til Krakhellesundet.