Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.
Norges første store skipskatastrofe
Foto: Maritimt Museum
VRAK

Norges første store skipskatastrofe
Hele 40 mennesker mistet livet da hjuldamperen D/S Norge gikk til bunns den 10. september 1855. Bli med ned på 200 meters dyp og se Maritimt Museum undersøke vraket med ROV.
  10. september 2023
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Kollisjonen mellom D/S Norge og D/S Bergen natten til 10. september 1855 førte til endringer i sjøsikkerheten, og ble en milepæl i moderne norsk sjøfartshistorie.

– D/S Norge sank og tok med seg mange menneskeliv i dypet. Sjøsikkerhet generelt, og ved passasjertrafikk spesielt, i maskinkraftens tidsalder kom på den politiske dagsorden, skriver Maritimt Museum.

Vrak

Foto: Maritimt Museum/Saastad ROV (skjermdump)


D/S Norge ble bygd ved verftet Thomas Wingate & Co. i Glasgow i 1854. Hun var på 575 brutto registertonn og målte 196,0 x 26,0 x 13,5 fot.

Skovlhjulene ble drevet av en dampmaskin fra Tulloch & Denny i Dum­barton, og Det Bergenske Dampskibsselskab betalte 77.500 speciedaler for skipet.

LES OGSÅ
Hevet skipsklokken fra D/S Theano


Den 10. september 1855 klokken 00:20 gikk D/S Norge fra Kristiansand under kommando av kaptein Hans Ibsen. Været var rolig og de fleste passasjerene hadde gått til køys.

Samtidig var D/S Bergen på vei innover. Mellom Oksøya og Odderøya kommanderte losen «hardt babord», og de to skipene kolliderte.



Kaptein Ibsen beordret «hardt bakover», men glemte å gi beskjed til passasjerene. Han fikk all skyld etter forliset og ble dømt til 160 dagers fengsel.

D/S Norge sank etter bare 15 minutter. Hele 40 mennesker mistet livet i det som ofte omtales som den første store skipskatastrofen i Norge.

LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?


Maritimt Museum hadde søkt etter vraket av D/S Norge i flere år uten resultat. Så kom det inn melding om vrakfunn fra det nederlandske surveyselskapet Fugro.

– De hadde gjort en sjøbunnskartlegging med sonar for det amerikanske sjøkabelselskapet Subcom og meldte om et vrak på 170 meters dyp, skriver museet.





Etter å ha studert dataene konkluderte museet med at dette kunne være D/S Norge, og i samarbeid med SubseaX og Saastad ROV ble vraket undersøkt.

For å formidle maritim arkeologi på en ny måte ble undersøkelsene gjort som en direkteoverført operasjon med ROV. I videoen over ser du hvordan det foregikk.







ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Hold varmen når du dykker

    Det er vinterkaldt i sjøen og viktig å sørge for å holde seg skikkelig varm. Det kan du gjøre med Santi elektriske varmesystemer fra Fue.no.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • GPS AS holder kurs i trykkprøving

    Trykkprøving av dykkeflasker er helt nødvendig og skal gjøres med faste intervaller. Nå kan du lære hvordan det gjøres hos Gass og Pusteservice i Drøbak.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS