D/S Frankenwald – Norges flotteste?
Den 6. januar 1940 ble D/S Frankenwald tatt av strømmen i Steinsundet på Vestlandet, grunnstøtte og sank på drøyt 40 meters dyp. Det imponerende vraket er i fantastisk stand.
D/S Frankenwald – Norges flotteste?
Den 6. januar 1940 ble D/S Frankenwald tatt av strømmen i Steinsundet på Vestlandet, grunnstøtte og sank på drøyt 40 meters dyp. Det imponerende vraket er i fantastisk stand.
6. januar 2024
Read in English!
Dampskipet Frankenwald var på vei fra Narvik til Tyskland med 7.971 tonn malm. I det trange Steinsundet på nordsiden av Sognefjorden ble hun tatt av den sterke strømmen, grunnstøtte og sank på halvannen time.
Mannskapet gikk i livbåtene og kom fra forliset med livet i behold, og ble reddet av lokale fiskebåter som kom til. Skipet og lasten var ikke til å redde, og Frankenwald ble stående på kjølen på 45 meters dyp.
Frankenwald ble bygd ved Deutsche Werft AG i Hamburg i 1922, og var 122 meter lang og 16,5 meter bred.
Det store malmskipet hadd en tonnasje på 5.062 BRT, og en trippel ekspansjon dampmaskin gav en fart på 11 knop.
På grunn av faren for å bli oppbrakt av Royal Navy i internasjonalt farvann gikk Frankenwald den indre leden langs vestkysten – krigen i Europa var allerede i gang.
Egentlig hadde kaptein Erich Otto Moritz von Frankenberg tenkt å bli liggende nord for Steinsundet over natten, men på grunn av uvær i dagene før var ankringsplassene opptatt og han måtte gå videre mot Bergen i mørket.
Frankenwald var eid av Hamburg Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft, bedre kjent som Hamburg-Amerika Linie – eller bare HAPAG.
Ved siden av malmlasten kunne hun ta et mindre antall passasjerer ved behov.
Frankenwald tilhørte HAPAGs Wald-klasse, som foruten Frankenwald bestod av skipene Niederwald, Steigerwald, Westerwald, Wasgenwald, Idarwald, Kellerwald, Schwarzwald, Spreewald og Odenwald, alle sammen bygd ved Deutsche Werft AG.
Skipene var svært like i utseende, konstruksjon og størrelse, men bare to av dem var ekte søsterskip. HAPAG innlemmet også to skip de hadde kjøpt i utlandet i Wald-klassen – Sachsenwald og Grünewald.
Etter krigen ble propellen og malmlasten berget, og styrhuset kollapset for noen år siden. Ut over dette er det digre vraket intakt og fullt av spennende detaljer, og begge mastene står fortsatt.
Vraket står på kjølen og er i fantastisk stand – mange mener at det er Norges flotteste vrakdykk!
Dekket ligger fra 24 til 34 meters dyp, slik at vraket er tilgjengelig for de aller fleste. Det er også mulig å penetrere maskinrommet.
Gulen Dykkesenter kjører turer til vraket, som ligger bare en drøy halvtime fra senteret ytterst i Sognefjorden.
Mannskapet gikk i livbåtene og kom fra forliset med livet i behold, og ble reddet av lokale fiskebåter som kom til. Skipet og lasten var ikke til å redde, og Frankenwald ble stående på kjølen på 45 meters dyp.
Frankenwald ble bygd ved Deutsche Werft AG i Hamburg i 1922, og var 122 meter lang og 16,5 meter bred.
Det store malmskipet hadd en tonnasje på 5.062 BRT, og en trippel ekspansjon dampmaskin gav en fart på 11 knop.
LES OGSÅ
Er du interessert i vrakdykking?
På grunn av faren for å bli oppbrakt av Royal Navy i internasjonalt farvann gikk Frankenwald den indre leden langs vestkysten – krigen i Europa var allerede i gang.
Egentlig hadde kaptein Erich Otto Moritz von Frankenberg tenkt å bli liggende nord for Steinsundet over natten, men på grunn av uvær i dagene før var ankringsplassene opptatt og han måtte gå videre mot Bergen i mørket.
Frankenwald var eid av Hamburg Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft, bedre kjent som Hamburg-Amerika Linie – eller bare HAPAG.
Ved siden av malmlasten kunne hun ta et mindre antall passasjerer ved behov.
LES OGSÅ
Unikt dobbeltvrak: Ferndale og Parat
Frankenwald tilhørte HAPAGs Wald-klasse, som foruten Frankenwald bestod av skipene Niederwald, Steigerwald, Westerwald, Wasgenwald, Idarwald, Kellerwald, Schwarzwald, Spreewald og Odenwald, alle sammen bygd ved Deutsche Werft AG.
Skipene var svært like i utseende, konstruksjon og størrelse, men bare to av dem var ekte søsterskip. HAPAG innlemmet også to skip de hadde kjøpt i utlandet i Wald-klassen – Sachsenwald og Grünewald.
Norges beste vrakdykk?
Etter krigen ble propellen og malmlasten berget, og styrhuset kollapset for noen år siden. Ut over dette er det digre vraket intakt og fullt av spennende detaljer, og begge mastene står fortsatt.
Vraket står på kjølen og er i fantastisk stand – mange mener at det er Norges flotteste vrakdykk!
Dekket ligger fra 24 til 34 meters dyp, slik at vraket er tilgjengelig for de aller fleste. Det er også mulig å penetrere maskinrommet.
Gulen Dykkesenter kjører turer til vraket, som ligger bare en drøy halvtime fra senteret ytterst i Sognefjorden.