– Er 99,9% sikre på å finne svaret
Et svensk forskningsfartøy og en estisk isbryter ligger nå ved vraket av M/S Estonia, og er i gang med de nye undersøkelsene for å finne ut hva som skjedde da fergen forliste.
– Er 99,9% sikre på å finne svaret
Det svenske forskningsskipet «Electra af Askö». Foto: Anna-Karin Landin/Stockholms universitet
VRAK

– Er 99,9% sikre på å finne svaret
Et svensk forskningsfartøy og en estisk isbryter ligger nå ved vraket av M/S Estonia, og er i gang med de nye undersøkelsene for å finne ut hva som skjedde da fergen forliste.
  9. juli 2021
☒   ANNONSE:
M/S Estonia sank for 27 år siden, og 852 mennesker omkom. Havarikommisjonens rapport, der baugvisiret fikk skylden for katastrofen, høstet massiv kritikk.

Etter at nye opplysninger kom frem i Dplay-dokumentaren «Estonia – funnet som endrer alt» har svenske, finske og estiske myndigheter bestemt at vraket skal undersøkes på nytt.

LES MER: Hva skjedde egentlig med M/S Estonia?


Loven om gravfred på M/S Estonia ble nylig endret for å tillate nye undersøkelser. I dag kartleggingen av havbunnen rundt vraket, skriver Sveriges Radio.

Undersøkelsene skal gjøres av den estiske isbryteren «EVA-316» og det svenske forskningsskipet «Electra af Askö», som tilhører Stockholms universitet.

Begge skipene ligger fredag formiddag på vrakposisjonen i Østersjøen:

Marinetraffic

Kart: Marinetraffic.com


Etter at den første utredningen etter forliset var ferdig i 1997 bestemte svenske myndigheter at vraket skulle dekkes med betong, og det ble innført dykkeforbud.

Prosjektet ble avbrutt før betongdekket kom på plass, men det ble lagt ut store mengder tekstil og sand for å styrke havbunnen rundt vraket.

EVA-316

Den estiske isbryteren «EVA-316». Foto: Pjotr Mahhonin/Wikipedia (CC BY-SA 3.0)


– Det er en stor ulempe for oss ettersom det gjør det mye vanskeligere å undersøke havbunnen, sier talsmann for den svenske havarikommisjonen Jonas Bäckstrand til den finske avisen HBL.

Undersøkelsene skal pågå i 10 dager. De to nye hullene i skroget som ble oppdaget under filmingen av Dplay-dokumentaren vil først bli undersøkt neste vår.

LES OGSÅ
Estoniaforliset: Funnet som endrer alt


Bäckstrand tror at det fortsatt er mulig å finne svar på spørsmålene rundt hullene.

– Vi håper at dykkene skal rette ut mange spørsmålstegn, og at vi gi svar på om hullene oppstod da fartøyet sank eller senere, sier han.

M/S Estonia

Et hull på 1,2 x 4 meter ble oppdaget på styrbord side av vraket av M/S Estonia. Foto: Dplay


Rene Arikas, direktør for det estiske transportsikkerhetsbyrået Estonian Safety Investigation Bureau, er enig:

– Vi kommer med 99,9 prosent sikkerhet til å kunne finne årsaken til hullene, sier han til HBL.

LES OGSÅ
Mer enn bare ROV-dykk på Estonia?


I første omgang er det imidlertid bunnforholdene rundt vraket og vrakets posisjon som skal kartlegges. Maringeolog Martin Jakobsson leder arbeidet fra svensk side.

– Da det ble gjort undersøkelser like etter forliset hadde man ikke samme muligheter til å få frem den detaljrikdommen vi kan i dag. Vårt oppdrag er å få frem så mange detaljer som mulig om bunnforholdene, sier han til Sveriges Radio.



– Det er først og fremst vårt multistråle ekkolodd og bunnpenetrerende ekklodd som gjorde at vi ble valgt til dette oppdraget, sier befalshavende for «Electra af Askö» Thomas Strömsnes til universitetets hjemmesider.

Når arbeidet er ferdig skal det sammenstilles en ny rapport om forliset. Denne er ventet sommeren eller høsten 2022.

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

Scuba Schools International tilbyr kurs fra begynnernivå til instruktør. De har også et bredt utvalg av emnekurs og videregående kurs som rebreatherdykking og extended range. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr SSI-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Spar 1.200,- på Apeks XTX 200/40

    One Ocean Dive Resort i Kristiansand fortsetter garasjesalget, og har knalltilbud på ventilservice, vinge med bakplate, computer, lykter og ventilservice.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Klubbtilbud på båtførerprøven

    – Medlemmene i dykkeklubber tilsluttet Norges Dykkeforbund kan ta kurset som leder til båtførerprøven til halv pris, forteller generalsekretær Stian Olsen.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS