Unike bilder av D/S Nordnorge
For første gang har noen vært nede på vraket av D/S Nordnorge på Hemnesberget. Seløy Undervannsservice har filmet vraket med en ROV, og har sendt oss fantastiske bilder.
Unike bilder av D/S Nordnorge
Skipsklokken levner ingen tvil om at det er D/S Nordnorge. Foto: Seløy Undervannsservice
VRAK

Unike bilder av D/S Nordnorge
For første gang har noen vært nede på vraket av D/S Nordnorge på Hemnesberget. Seløy Undervannsservice har filmet vraket med en ROV, og har sendt oss fantastiske bilder.
  28. april 2021
Vraket av ligger like ved land på Hemnesberget i Nordland, og ser ut til å være i fantastisk stand. Dessverre for dykkere er dybden hele 280 meter, så det er bare de med ROV som får glede av det.

I går var Seløy Undervannservice på plass med en ROV for å filme vraket, og de har gitt oss lov til å gjengi disse fantastiske bildene av den tidligere hurtigruta:

D/S Nordnorge
D/S Nordnorge

Vraket er i nydelig bevokst med oransje koraller, og fullt av flotte detaljer. Foto: Seløy Undervannsservice


Operation Wildente

D/S Nordnorge ble kapret av tyskerne i Trondheim den 7. mai, og gikk til Hemnesberget hvor hun satte i land tyske soldater som stormet tettstedet under beskytning av norske landvernstyrker og britiske soldater.

Operation Wildente var angivelig godkjent av Hitler selv, og hensikten var å rydde veien nordover for allierte soldater slik at tyskerne kunne rykke frem mot Narvik.

Hemnesberget

D/S Nordnorge vei kai på Hemnesberget etter at tettstedet hadde blitt bombet 10. mai 1940. Foto: Helgeland Museum (med tillatelse)


Det oppstod harde gatekamper, og en del av husene måtte tas ved hjelp av håndgranater. Tyskerne fikk støtte av tre bombfly, og 16 hus ble lagt i ruiner.

Mens D/S Nordnorge lå veid kai for å losse ammunisjon og forsyninger kom den britiske luftvernkrysseren HMS Calcutta og jageren HMS Zulu inn fjorden, og senket henne med to torpedoer.

HMS Calcutta

Den lette krysseren HMS Calcutta senket D/S Nordnorge den 10. mai 1940. Foto: Royal Navy


D/S Nordnorge var fortøyd, og rev med seg en del av kaia da hun forsvant i dypet. Man har derfor trodd at vraket ville ligge svært nær kaia – men det er bratt under vann på Hemnesberget.

Dykkere har lett etter vraket opp gjennom årene, men uten hell. I fjor bestemte Ina Trælnes og Jani Santala hos Visit Plura seg for å gjøre et nytt forsøk, og fikk hjelp av Scansub AS, søsterselskapet til Seløy Undervannsservice.

D/S Nordnorge
D/S Nordnorge

Både skipsklokken og maskintelegrafen står fortsatt på plass på vraket. Foto: Seløy Undervansservice


Den 6. januar i år lokaliserte de vraket på 280 meters dyp ved hjelp av et avansert multistråle ekkolodd. Det lå dessverre for dypt til å dykke på, men det ble avtalt en ny tur for å filme vraket med ROV.

Det ble også gjort avtale med NRK, som ville lage en sak om funnet og historien bak D/S Nordnorge og angrepet på Hemnesberget i 1940.


– Vi håpet vraket skulle ligge på 80–90 meter, slik ryktene sa. Da kunne vi nok ha dykket, men nå får vi nøye oss med ROV-bildene. Det var uansett veldig gøy å få se vraket, sier Ina Therese Trælnes.

Skulle egentlig hete «Solstrålen»

D/S Nordnorge ble bygd ved Trondhjems mekaniske Verksted i 1924, for A/S Ofotens Dampskipbsselskab. Hun ble satt i rute mellom Trondheim og Narvik.

D/S Nordnorge

D/S Nordnorge i all sin prakt, fotografert ca. 1936. Foto: Schrøder/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (med tillatelse)


Opprinnelig skulle skipet hete D/S Solstrålen, men på et styremøte i rederiet den 22. mars 1923 ble dette forkastet, og man valgte D/S Nordnorge i stedet.

Ved ferdigstillelsen var skipet på 193,2 fot og 873 BRT, men i 1936 ble hun forlenget til 213,2 fot og 991 BRT, og fikk ny bro. Fra november samme år gikk hun i tjeneste for Hurtigruten.

Flere bilder fra D/S Nordnorge:



Det er synd vraket ligger for dykt til å dykke, for det er i utrolig god stand og fullt av spennende detaljer. Foto: Seløy Undervannsservice


NRK har også skrevet en større sak om vraket og hendelsene i mai 1940. Der finner du også en video – klikk her.

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.


Annonsørinnhold:

  • – Vi gjør service for alle dykkere

    Mange tror at Gass og Pusteservice er et servicecenter bare for bransjen, men det er ikke riktig. Her kan også vanlige dykkere levere inn ventiler og flasker til service.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Dykkeparadiset Nord-Sulawesi

    Indonesia er verdenskjent for sitt unike marine liv, og for mange står Lembeh Strait, Bunaken nasjonalpark og Bangka Island øverst på listen. Critters@Lembeh og Murex gir deg den ultimate dykkereisen – Passport to Paradise.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS