Hopp i havet på sjømatens dag!

Sjømatens dag arrangeres den andre lørdagen i juni hvert år, og er en perfekt unnskyldning for å finne frem dykkerutstyret og komme seg i sjøen.

Hopp i havet på sjømatens dag!
Foto: Pxhere.com

SJØMAT

GOURMET



Hopp i havet på sjømatens dag!

Sjømatens dag arrangeres den andre lørdagen i juni hvert år, og er en perfekt unnskyldning for å finne frem dykkerutstyret og komme seg i sjøen.

  13. juni 2020
Sjømat er så mye forskjellig at man kunne servert en ny rett hver dag, året gjennom – og alle har sine favoritter. For dykkere og fridykkere kommer gjerne kamskjell, breiflabb og krabber høyt på listen.

– Noen lengter etter varme kvelder med reker, loff og sitron, mens foretrekker en porsjon autentisk paella med skalldyr og safran. Også har du dem som lever for sushi, soya og wasabi – som kanskje nå også har lagt sin elsk på trendretten poke fra Hawaii, skriver Lerøy Seafood på sine nettsider.

Der finner du også 10 gode sjømatoppskrifter det kan være verdt å prøve – denne helgen, neste uke eller i løpet av sommeren.

Slik damper du blåskjell:



Video: Dplay/TVNorge/YouTube


Finn frem dykkerutstyret

Dykkere og fridykkere er i en unik og heldig posisjon i forhold til sjømat – vi kan hente mye av det helt selv. Kamskjell, østers, blåskjell og krabber er det bare å plukke, mens fisk krever litt mer utstyr og innsats.

Reker, blekksprut, laks og hummer finner man enklest i butikken, og nettet bugner av gode oppskrifter – det er bare å gjøre et søk så finner man inspirasjon.

Enten du velger å hoppe i havet eller nøyer deg med et dykk i fiskedisken kan du benytte sjømatens dag til å lage et deilig sjømatbord!

Kamskjell

Det er lite som smaker bedre enn kamskjell på grillen, så det er bare å finne frem dykkerutstyret.


Sjømat er bra for helsa

Fisk og sjømat er en viktig del av et balansert kosthold og det er anbefalt å spise minst 3 porsjoner fisk per uke, hvor av to er fete fisketyper, skriver nettstedet Mathjelpen.no.

De forteller at makrell, sild og laks er fete fisketyper som inneholder helsebringende Omega-3, og at østers og blåskjell bidrar til viktige mineraler, særlig sink. Blåskjell er også en av de beste kildene til B-vitamin.

Husk at dykkere ikke har lov til å fange hummer, og ikke glem å sjekke blåskjellvarselet før du sanker skjell. Og dere – makrellen har kommet!

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:

ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PSS tilbyr utdanning fra grunnkurs til instruktør, og har kategorier for profesjonelle dykkere - fridykking, sportsdykking, teknisk dykking og førstehjelp/redning. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr PSS-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Bli en bedre dykker hos Nemo i Bergen

    Rescue Diver er kanskje det viktigste kurset på PADI-stigen, og lærer deg førstehjelp og hvordan skal håndtere en ulykke. Nå har du sjansen til å bli en tryggere dykker i Bergen.

ANNONSE:

ANNONSE

ANNONSE

Les i siste utgave av bladet Dykking:

Image

Innhold, Dykking nr. 3/2019:

Innhold:

  • NM i UV-foto: Se bildene fra årets NM
  • VRAKLEKSIKON: Z2 Georg Thiele
  • MARINBIOLOGI: Med #sneglebuss i Finnmark
  • FORSKNING: Sjøpølser
  • GROTTEDYKKING: Viroit i Albania
  • HOLD NORGE RENT: Rydd mens du dykker
  • VRAKDYKKING: Chuuk Lagoon i Mikronesia
  • UTSTYRSTEST: Waterproof D7X
  • AKTUELT: De norske VM-lagene i UV-foto
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Bladet inneholder også aktuelt og nyheter, oversikt over arrangementer og annet spennende dykkestoff.
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS