
U-864 var på vei til Japan, men fikk motorproblemer og måtte returnere til Bergen. Da hun la ut igjen ble hun oppdaget og senket av HMS Venturer.
VRAK
MILJØ
Skal vurdere ny løsning for U-864 ved Fedje
Regjeringen kunngjorde i dag at det skal nedsettes et nytt utvalg som skal revidere hva som er den beste løsningen for kvikksølvubåten U-864.
Skal vurdere ny løsning for U-864 ved Fedje
Regjeringen kunngjorde i dag at det skal nedsettes et nytt utvalg som skal revidere hva som er den beste løsningen for kvikksølvubåten U-864.
10. juni 2020
Målet for utredningen vil være å sikre minst mulig miljørisiko på lang sikt, heter det i pressemedingen.
– Folk på Fedje, og langs vestlandskysten, er engstelige for hva som kan skje med kvikksølvlasten om bord den gamle ubåten på bunnen av havet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Han understreker at det er viktig at det man til slutt velger å gjøre med ubåten skal være trygt for mange generasjoner fram i tid.

Vraket ligger i to deler på 150 meters dyp. Sonarbilde: Kystverket
Vil også vurdere andre alternativer
I pressemeldingen understrekes det at håndteringen av U-864 er krevende og komplisert.
– Kystverket har gjort et stort og godt arbeid med saken, og har vurdert tre alternativer – tildekking, heving av last og heving av vrak og last, heter det i pressemeldingen.
Dette legges til grunn for utvalgets arbeid, men utvalget vil også kunne vurdere andre alternativer i lys av teknologisk utvikling.
Utvalget skal også nyttiggjøre seg av relevant fagkompetanse innenfor ulike relevante miljøer.
I pressemeldingen understrekes det at håndteringen av U-864 er krevende og komplisert.
– Kystverket har gjort et stort og godt arbeid med saken, og har vurdert tre alternativer – tildekking, heving av last og heving av vrak og last, heter det i pressemeldingen.
Dette legges til grunn for utvalgets arbeid, men utvalget vil også kunne vurdere andre alternativer i lys av teknologisk utvikling.
Utvalget skal også nyttiggjøre seg av relevant fagkompetanse innenfor ulike relevante miljøer.
Et viktig tema for utvalget vil være å se nærmere på om det finnes løsninger for heving av vrak og last som kan gjennomføres med en lavere miljørisiko enn det som foreligger i dag.
– Vi setter derfor nå ned dette utvalget som skal se bredt på hvilke muligheter som finnes, slik at vi gjør det beste for miljøet, sier samferdselsministeren. Rapporten skal være klar innen 1. november 2021.

U-864 var en type IXD2 ubåt, bygd ved verftet DeSchiMag AG i Bremen i 1943. Hun gikk ned med 67 tonn kvikksølv i lasten.
Vedtok tildekking i 2018
Våren 2016 ble det bygd en støttefylling ved vraket for å sikre at videre tiltak ved ubåten kunne gjennomføres med så lav risiko som mulig. I 2018 ble det bestemt at vraket skulle tildekkes, tross tidligere vedtak om heving.
Kystverket har anbefalt tildekking siden 2012, da de fikk i oppdrag å vurdere risikoen.
Norges Miljøvernforbund mener at en tildekking bryter med flere internasjonale konvensjoner, og kan være ulovlig. De klaget nylig saken inn for overvåkningsorganet ESA.
LES OGSÅ
Klager på tildekkingen av U-864
Klager på tildekkingen av U-864
Se video om støttefyllingen:
Video: Norges Geotekniske Institutt/YouTube
Funnet i 2003
Vraket av U-864 ble funnet av minekontrollfartøyet KNM Tyr i mars 2003, etter tips fra lokale fiskere. I oktober samme år ble havbunnen kartlagt med sonar.
U-864 skal være den første ubåten som ble senket av en annen neddykket ubåt, den britiske HMS Venturer.
Senkingen skjedde utenfor Fedje den 9. februar 1945. Vraket ligger på 150 meters dyp.