Junkers Ju 52 i Hartvikvatnet
Om kvelden den 13. april 1940 måtte ti tyske Junkers Ju 52 transportfly nødlande på isen i Hartvikvatnet nord for Narvik. De var tomme for drivstoff, og sank til bunns da isen smeltet.
Junkers Ju 52 i Hartvikvatnet
Foto: Grzegorz Marsicki/Dykkepedia (CC BY-NC-SA 3.0)
FLYVRAK

Junkers Ju 52 i Hartvikvatnet
Om kvelden den 13. april 1940 måtte ti tyske Junkers Ju 52 transportfly nødlande på isen i Hartvikvatnet nord for Narvik. De var tomme for drivstoff, og sank til bunns da isen smeltet.
  13. april 2021
Samme morgen hadde 13 Junkers Ju 52-maskiner tatt av fra Tempelhof-flyplassen i Berlin. Ombord hadde de fire 7,2 cm kanoner, ammunisjon, to offiserer og 58 menige soldater.

Etter mellomlanding for å fylle drivstoff på Fornebu fortsatte 12 av flyene nordover. De traff på tåke og dårlig vær, og to maskiner måtte nødlande i Gullesfjord. De andre 10 landet på Hartvikvatnet og sank senere gjennom isen.

Junkers ju 52

Fire Ju 52 på Harvikvannet i april 1940. Foto: Luftwaffe


Overrasket av plutselig mildvær

Under felttoget mot Norge i 1940 var den tyske generalen Eduard Dietl sentral i kampene ved Narvik. I et dagboknotat 14. april 1940 skrev han følgende om hendelsen:

– Tre Ju 52 ankom, slapp forpleiningsutstyr over Hartvikvatn. De 10 Ju 52 som om kvelden 13/4 landet på Hartvikvatn, bragte ett bergbatteri (2./SAR 112) fra Berlin. En maskin ble skutt ned under flyturen til Narvik. På grunn av plutselig mildvær er isen på vannet blitt så oppbløtt og fullt av vann at maskinene ikke kan starte igjen. Tre maskiner ble skadet under landingen på isen.

Bli med på et dykk i Hartvikvatnet:





Flere av flyene ble berget og hevet

Tre av flyene ble berget under krigen, og ytterligere fire ble hevet i 1983 og 1986. I dag ligger det tre fly tilbake i vannet – et av dem som et populært dykkemål på få meters dyp.

De to andre flyene ligger på omlag 50 og 72 meters dyp. Det ene av dem ble lokalisert i 2018, da dykkere var nede og fikk en unik opplevelse:

Last week our small combined Norwegian/Finish/German team was able to find and identify one of the missing Junkers 52/3m...

Posted by Peter Leopold on Tuesday, September 25, 2018

Et av flyene som ble hevet på 80-tallet er utstilt på Forsvarets flysamling på Gardermoen. Det er en Ju 52/3mg4e med byggenummer 6657 og kjennetegn CA+JY.

Vraket ble lokalisert og berget av dykkere i 1983, og etter en omfattende restaureringsjobb fremstår flyet nå i original stand til tross for 43 år under vann.



Et av flyene fra Hartvikvatnet står på Gardermoen og er i nydelig stand. Foto: Flysamlingen, Forsvarets Museer


Junkers Ju 52 var konstruert som frakte- og postfly, men fløy også for 12 sivile flyselskaper med 15–17 passasjerer. Det 19 meter lange flyet hadde tre motorer, og kunne utstyres med pongtonger og brukes som sjøfly.

Skroget og vingene på «Tante Ju», som tyskerne kalte flyet, var laget av korrugerte aluminiumsplater som så ut som bølgeblikk og gav det et karakteristisk, kasseliknende utseende.

De allierte gav flyet kallenavnet «Iron Annie», og flytypen har også blitt omtalt som «the flying toolshed».



Junkers Ju 52 transportfly. Foto: Luftwaffe


Ju 52 er mest kjent som transport- og troppefly for Luftwaffe under andre verdenskrig, men ble også brukt under bombingen av Guernica i Spania i 1935. Hitler brukte på 30-tallet en Ju 52 som sitt personlige «førerfly».

Omtrent 4.260 fly ble produsert ved Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG i Dessau i Tyskland fra 1931 til 1945. Etter krigen fortsatte produksjonen i Frankrike og Spania, og det finnes fortsatt fly som er på vingene.





Vraket i hartvikvatnet ligger lett tilgjengelig på 4–8 meters dyp ved utløpet av Vassdalselva, og egner seg både for dykkere og fridykkere.

Dykkeplassen ligger en halvtimes kjøring fra Narvik, og man kan komme helt frem med bil. Sjekker du kartet på Norge i Bilder kan vraket faktisk sees fra luften!



Opprinnelig publisert 13.04.2020

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

IANTD tilbyr opplæring på alle nivåer fra nybegynner til avansert teknisk nivå. Organisasjonen var først ute med forskjellige kurs i teknisk dykking på 90-tallet. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr IANTD-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Dyreliv i havet – et must for dykkere

    Den 7. utgaven av boka Dyreliv i havet er en skattekiste for marinbiologiinteresserte dykkere. Det er bare én ting å gjøre hvis du ikke allerede har den i bokhyllen: Løp og kjøp!

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • – Vi gjør service for alle dykkere

    Mange tror at Gass og Pusteservice er et servicecenter bare for bransjen, men det er ikke riktig. Her kan også vanlige dykkere levere inn ventiler og flasker til service.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS