For 80 år siden sank ti tyske fly i Hartvikvatnet

Om kvelden den 13. april 1940 måtte ti tyske Junkers Ju 52 transportfly nødlande på isen i Hartvikvatnet nord for Narvik. De var tomme for drivstoff, og sank til bunns da isen smeltet.

Fire Ju 52 på isen på Harvikvannet i april 1940.

VRAK

   

VIDEO



For 80 år siden sank ti tyske fly i Hartvikvatnet

Om kvelden den 13. april 1940 måtte ti tyske Junkers Ju 52 transportfly nødlande på isen i Hartvikvatnet nord for Narvik. De var tomme for drivstoff, og sank til bunns da isen smeltet.

  13. april 2020
Samme morgen hadde 13 Junkers Ju 52-maskiner tatt av fra Tempelhof-flyplassen i Berlin. Ombord hadde de fire 7,2 cm kanoner, ammunisjon, to offiserer og 58 menige soldater.

Etter mellomlanding for å fylle drivstoff på Fornebu fortsatte 12 av flyene nordover. De traff på tåke og dårlig vær, og to maskiner måtte nødlande i Gullesfjord. De andre 10 landet på Hartvikvatnet og sank senere gjennom isen.

Bli med på et dykk i Hartvikvatnet:



Video: Jörn Kumpart/YouTube


Overrasket av plutselig mildvær

Under felttoget mot Norge i 1940 var den tyske generalen Eduard Dietl sentral i kampene ved Narvik. I et dagboknotat 14. april 1940 skrev han følgende om hendelsen:

– Tre Ju 52 ankom, slapp forpleiningsutstyr over Hartvikvatn. De 10 Ju 52 som om kvelden 13/4 landet på Hartvikvatn, bragte ett bergbatteri (2./SAR 112) fra Berlin. En maskin ble skutt ned under flyturen til Narvik. På grunn av plutselig mildvær er isen på vannet blitt så oppbløtt og fullt av vann at maskinene ikke kan starte igjen. Tre maskiner ble skadet under landingen på isen.



Fallskjermsoldater slippes fra Junkers Ju 52 transportfly. Foto: Bundesarchiv/Wikimedia Commons


Flere av flyene ble berget og hevet

Tre av flyene ble berget under krigen, og ytterligere fire ble hevet i 1983 og 1986. I dag ligger det tre fly tilbake i vannet – et av dem som et populært dykkemål på bare 4–8 meters dyp.

De to andre flyene er ikke lokalisert, men skal ligge på omlag 50 meters dyp.

Skroget og vingene på «Tante Ju», som tyskerne kalte flyet, var laget av korrugerte aluminiumsplater som så ut som bølgeblikk og gav det et karakteristisk, kasseliknende utseende. De allierte gav flyet kallenavnet «Iron Annie».

Se Vidar Skåleviks video fra flyet:



Vidar Skålevik/YouTube


Allsidig transportfly med mange roller

«Tante Ju» ble konstruert som frakt- og postfly, men fløy også for 12 sivile flyselskaper med 15–17 passasjerer. Det 19 meter lange flyet hadde tre motorer, og kunne utstyres med pongtonger og brukes som sjøfly.

Ju 52 er mest kjent som transport- og troppefly for Luftwaffe under andre verdenskrig, men ble også brukt under bombingen av Guernica i Spania i 1935. Hitler brukte på 30-tallet en Ju 52 som sitt personlige «førerfly».

Omtrent 4 260 fly ble produsert ved Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG i Dessau i Tyskland fra 1931 til 1945. Etter krigen fortsatte produksjonen i Frankrike og Spania, og det finnes fly som fortsatt er på vingene.

ANNONSE:

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:

ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.


Annonsørinnhold:

ANNONSE:

ANNONSE:

ANNONSE

Les i siste utgave av bladet Dykking:

Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!

ANNONSE:

ANNONSE:

logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS