10 tips for å komme seg gjennom koronakrisen
Det er i tøffe tider at man virkelig får bruk for kreativitet og innsatsvilje. Dykkebransjen er hardt rammet av koronakrisen – her er noen ting du kan gjøre for å bedre situasjonen.
10 tips for å komme seg gjennom koronakrisen
Covid-19 er en tøff utfordring for dykkebransjen. Foto: Pixabay
KORONAVIRUS

10 tips for å komme seg gjennom koronakrisen
Det er i tøffe tider at man virkelig får bruk for kreativitet og innsatsvilje. Dykkebransjen er hardt rammet av koronakrisen – her er noen ting du kan gjøre for å bedre situasjonen.
  30. april 2020
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Det er lett å bli overveldet av alt som skjer om dagen, og mange sliter med å få endene til å møtes. Heldigvis finnes det noen støtteordninger – men det viktigste arbeidet kan og må du gjøre selv.

1. Vær aktiv på sosiale medier


Første bud i denne vanskelige tiden er å være aktiv og synlig på sosiale medier. Selger du varer er det naturligvis en god idé å jegge ut jevnlige tilbud, kampanjer og informasjon.

Vis kundene dine at du er aktiv med vedlikehold og forbedringer på senteret – de liker å se at du gjør forberedelser til ting blir normale igjen.



Vær aktiv på Fcaebook og andre sosiale medier og hold kontakten med kundene dine.


Du kan også lete etter nye dykkesteder og legge ut litt info om hva du finner. Legger du ut 3–4 bilder og et par linjer tekst vil du se at du får respons.

Det er foruroligende at mange i dykkebransjen ikke har lagt ut et eneste innlegg på sine Facebook-sider siden før koronakrisen. Dette kan skape usikkerhet hos potensielle kunder.

LES OGSÅ
Snorkelmaske tas i bruk mot koronaviruset


2. Hold Skype-kurs og sats på eLearning


Når folk må holde seg hjemme betyr dette at de trenger noe å gjøre. Online kurs og eLearning er perfekt for denne tiden, og både nye og mer erfarne dykkere kan ta kurs på nettet.

Noen kurs krever ikke dykking i det hele tatt, mens dykkene kan gjøres senere for majoriteten av kursene. Send ut tilbud og gjør dette synlig for dine kunder!

3. Webinarer og liveforedrag


Dersom du har muligheten er webinarer en kjempegod måte å holde kontakten med kundene på, og få ut informasjon om nye tilbud, kurs og pakker. Dette passer ikke for alle, men de som har muligheten bør gripe den.

Det er enkelt å sette opp en direktesending på Facebook eller YouTube, og det finnes gratis programvare som f.eks. OBS Studio, og betalte løsninger som Zoom og TeamViewer.


Google opplyser også at Google Meet snart blir gratis for alle.

Det finnes en rekke gratis webinarer hvor man kan lære mer om markedsføring og få tips og råd for å komme seg gjennom koronakrisen.

Et bra sted å starte er PADI Business Survival Webinar series, som inneholder masse nyttig informasjon for dykkesentrene.

LES OGSÅ
Dykkebransjen kan få støtte fra staten


4. Bruk mulighetene til gratis omtale


Bladet Dykking har sendt ut informasjon til alle sine annonsekunder og blant annet tilbudt gratis sponsede innlegg på www.dykking.no.

Det er alt for få som har benyttet seg av dette! Det er ikke mye som skal til – vi trenger bare en kort tekst og et par bilder.

Vi håper flere vil kontakte oss for å få hjelp til å markedsføre seg. Husk at jo mer ferdig materialet ditt er, jo større sjanse er det for at vi får det raskt ut på nettsiden og på Facebook.



Koronasituasjonen er alvorlig og dykkesentrene sliter med lav aktivitet. Ved å utnytte den ledige tiden godt kan man komme styrket ut av situasjonen.


5. Sett sammen spennende pakker for høsten og vinteren


Det kommer bedre tider, og da gjelder det å være forberedt. Mange har måttet avlyse dykkeferien og ser nå etter alternativer. De blir også oppfordret til å legge dykkeferien til Norge til høsten.

Etter hvert som samfunnet åpner opp igjen har dykkesentrene en god mulighet til å skaffe seg bestillinger – særlig om de er tidlig ute med god informasjon og kanskje noen spennende, nye konsepter.

6. Inviter kunder til å levere utstyr til service


Det er viktig å skaffe seg den omsetningen det er mulig å få i denne vanskelige tiden. Service på utstyr skal gjøres uansett, og når dykkeaktiviteten er lav er det mange som godt kan få utført ventil- og draktservice.

Gjør tilbud om dette synlig på nettsiden, og bruk sosiale medier og nyhetsbrev til å informere dine kunder om sikkerhetstiltak, priser og kampanjer.


7. Sørg for at du har god informasjon på nettsiden


Visit Sørlandet gikk nylig ut med en bekymringsmelding da de oppdaget at under halvparten av deres medlemsbedrifter hadde informasjon om koronasituasjonen på sine nettsider. Da vi sjekket dykkebransjen var tallet enda lavere!

Det er kjempeviktig at potensielle kunder ikke opplever usikkerhet rundt det å bestille et opphold på ditt dykkesenter. Er dykkesenterets nettside korona-klar?

God og tydelig informasjon om vilkårene for bestilling, avbestilling og ombooking og når du planlegger å åpne igjen er viktig, og dette må ligge godt synlig på hjemmesiden. Vet du ikke enda, så skriv det.





8. Send ut nyhetsbrev


Det er alt for få i den norske dykkebransjen som sender ut regelmessige nyhetsbrev til sine kunder. Her kaster vi setin i glasshus, men sånn er det.

Bruker du tiden nå til å lage et skikkelig system for dette, har du noe du også kan bruke i fremtiden!

Vi anbefaler at man ser nærmere på f.eks. MailChimp, MailerLite, Elastic Email eller tilsvarende nettløsninger, i stedet for å bruke vanlig e-post.

Siste nytt om dykking og koronavirus


9. Søk om kontantstøtte og utnytt krisepakkene


Det er viktig at alle benytter seg av de mulighetene myndighetene har gitt oss når det gjelder permitteringer og støtteordninger. Snakk med din regnskapsfører om du føler at du trenger hjelp og synes det er vanskelig å få oversikt.

Det er ikke alle som kvalifiserer til støtte, og ingen får dekket alle sine utgifter – men alle må ta med seg det de kan få. Har du tapt omsetning kan du søke om støtte.

10. Bruk ledig tid til å rydde opp og forbedre ting


Det gjelder å bruke tiden godt nå som det er mindre å gjøre. Vi har alle masse som ligger og venter på å bli gjort – nå har du sjansen! Vær strukturert og kreativ, tenk på å lage løsninger som også kan brukes neste år.

Bruker du tiden godt kan du komme styrket ut av koronakrisen!

ANNONSE:


Hjelp oss å hjelpe!


Vi har laget hundrevis av gratis bannere til våre annonsører på nettsiden, slik som det du ser ovenfor. Disse kjører på nettsidene, både på skjerm og mobil.

Sponsede innlegg på Dykking.no er også gratis for våre annonsører under koronakrisen. Ta kontakt hvis vi kan hjelpe deg!

Husk at bladet Dykking også trenger hjelp i denne vanskelige tiden. Vi er glade for likes og delinger, og ville sette stor pris på om aktørene i dykkebransjen kunne oppfordre sine kunder og følgere til å abonnere på bladet.

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.


 

Annonsørinnhold:

  • Trygghet og glede for de minste

    Da den originale Konfidence-vesten ble lansert i 1998 var det en umiddelbar suksess. Produktene selges nå i over 20 land, og Frivannsliv er norsk forhandler.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Dykk i verdens sterkeste malstrøm

    Saltstraumen byr på noen av de heftigste dykkeopplevelsene som finnes – ikke bare i Norge, men i hele verden. Det er ganske enkelt noe eget med verdens sterkeste malstrøm.
Siste videoer:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.


 

Annonsørinnhold:

  • Trygghet og glede for de minste

    Da den originale Konfidence-vesten ble lansert i 1998 var det en umiddelbar suksess. Produktene selges nå i over 20 land, og Frivannsliv er norsk forhandler.

ANNONSE:

ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Dykk i verdens sterkeste malstrøm

    Saltstraumen byr på noen av de heftigste dykkeopplevelsene som finnes – ikke bare i Norge, men i hele verden. Det er ganske enkelt noe eget med verdens sterkeste malstrøm.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020-22 Forlaget Dykking AS