75 år siden flyet ved Munkholmen ble senket

Den 7. november 1945 ble et sjeldent fly senket ved Munkholmen i Trondheim – en firemotors Short Sunderland Mk. III flybåt som hadde kommet til Norge ved slutten av krigen. Se dronevideo fra vraket!

75 år siden flyet ved Munkholmen ble senket
Foto: Wikipedia

VRAK



75 år siden flyet ved Munkholmen ble senket

Den 7. november 1945 ble et sjeldent fly senket ved Munkholmen i Trondheim – en firemotors Short Sunderland Mk. III flybåt som hadde kommet til Norge ved slutten av krigen. Se dronevideo fra vraket!

  7. november 2020
Flyet ble overtatt av den norske 330-skvadronen den 2. mai 1945 og fikk kjennetegnet WH-Y. Noen dager etter ankomst Trondheim blåste det opp, og flyet slet seg fra fortøyningen og ble så skadet at det senere ble kondemnert.

Motorer, instrumenter, bestykning og annet utstyr ble fjernet fra flyet, men under tømming av drivstoff gikk det galt: Dampen fra flybensinen ble antent og flyet ble raskt et brennende inferno. Fire mann ble stygt forbrent, men ingen mistet livet.

Senket på dypt vann

Det totalskadde flyet ble slept ut til Munkholmen og senket den 7. november 1945. Der ble det liggende uoppdaget på 57–72 meters dyp helt til november 2003, da det ble funnet av Kaj Sjølie og Frode Aakvik.

De hadde i flere år lett etter ubåten U-622, men fant i stedet vraket av Short Sunderland WH-Y – ironisk nok en flytype som ofte ble brukt til anti-ubåtoppdrag.



Sonarbilde av vraket (NTNU).


Et flygende pinnsvin

Short Sunderland-flyene hadde så mange maskingeværer at tyskerne kalte det for Fliegendes Stachelschwein – og det var aldri noe godt tegn når ubåtmannskapene hørte drønnet fra de kraftige Rolls Royce Pegasus-motorene.

I 2018 besøkte ROV-selskapet Blueye vraket, og hadde med seg seks undervannsdroner for å kunne lyse opp vingene og den 26 meter lange flykroppen.

Resultatet kan du se i denne videoen:



Video: Blueye/YouTube


Vraket er i god stand

Bortsett fra at motorene mangler og noen skader på halepartiet fremstår flyet som bemerkelsesverdig helt, slik man ser i videoen over. Instrumentene i cockpiten ble som nevnt fjernet i 1945.

Vraket ligger dypt, og det kreves trimix (evt. rebrebather) dersom man vil oppleve dette flotte og sjeldne flyet fra andre verdenskrig. Ta kontakt med Havsport, som drives av Kaj Sjølie som fant vraket i 2003.

Se video fra innsiden av flyvraket:



Video: Blueye/YouTube



ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

Norges Dykkeforbund utdanner dykkere etter retningslinjene til CMAS, det internasjonale dykkeforbundet. Utdanningen skjer gjennom dykkeklubbene eller hos autoriserte dykkeskoler. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr også CMAS-kurs.


 

Annonsørinnhold:

  • Gi bort et gavekort på dykkekurs!

    Et dykkesertifikat er en gave man har glede av hele livet. Gi et gavekort på SSI Open Water Diver til en du er glad i! Teorien kan tas på nett, og er derfor en perfekt gave i disse dager.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • – Vi gjør service for alle dykkere

    Mange tror at Gass og Pusteservice er et servicecenter bare for bransjen, men det er ikke riktig. Her kan også vanlige dykkere levere inn ventiler og flasker til service.
Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS