75 år siden senkingen av Aquila og Helga Ferdinand

I dag er det 75 år siden de to tyske lasteskipene D/S Aquila og D/S Helga Ferdinand ble senket av britiske fly i det samme angrepet i Midtgulen. Vi markerer dagen med flotte videoer fra begge vrakene.

Tyske skip ble angrepet uten nåde av britiske Beaufighter- og Mosquito-fly høsten 1944. Foto: Royal Air Force

VRAKDYKKING

   

VIDEO



75 år siden senkingen av Aquila og Helga Ferdinand

I dag er det 75 år siden de to tyske lasteskipene D/S Aquila og D/S Helga Ferdinand ble senket av britiske fly i det samme angrepet i Midtgulen. Vi markerer dagen med flotte videoer fra begge vrakene.

  8. november 2019
Om ettermiddagen den 8. november 1944 kunne man høre duren fra et enslig speiderfly over Midtgulen på Vestlandet. Piloten får øye på noe, og en knapp og konsis radiomelding spraker gjennom eteren.

Han har oppdaget de to tyske lasteskipene D/S Aquila og D/S Helga Ferdinand, og kort tid etterpå kommer flere britiske jagerbombere dundrende inn fjorden og angriper uten nåde. Maskinkanonene smatrer og rakettene hyler mot målet.

De to lasteskipene er sjanseløse. Minutter senere er det over, og D/S Aquila og D/S Helga Ferdinand blir overlatt til sin skjebne og forsvinner snart i dypet.

Se video fra D/S Helga Ferdinand:



Video: North Sea Explorers/Harald Stene/Vimeo


Seilte i samme konvoi, møtte samme skjebne

Bortsett fra at de seilte i samme konvoi hadde ikke de to skipene mye til felles. D/S Helga Ferdinand var eldst, bygd ved William Gray & Co. i Sunderland i 1897. Hun var 95 meter lang og tonnasjen var på 2 566 BRT. Eier var det tyske rederiet Hugo Ferdinand D/S-Seederei, som gjerne tok oppdrag for Krigsmarine.

D/S Aquila fikk navnet da Kriegsmarine overtok henne i 1942. Hun var nesten 106 meter lang og var bygd ved Chantiers Navals Anversois S. A. i Hoboken i Belgia i 1908 og hadde en tonnasje på 3 495 BRT.

Se video fra D/S Aquila:



Video: UnderwaterNerd (Jörn Kumpart), YouTube


Begge er fantastiske dykkemål

De to lasteskipene ligger i Midtgulen ved Bremanger med bare drøyt 100 meters avstand. D/S Aquila ligger dypest fra 40–65 meters dyp. Tilstanden på vraket er god. Akerenden er nedbrutt og propellen er ganske ødelagt, men ellers er vraket intakt der det ligger med slagside mot babord.

D/S Helga Ferdinand er det grunneste av de to vrakene, og starter allerde på 36 meters dyp. Lasteskipet står på kjølen og er tilnærmet intakt – vraket er et fantastisk syn der det fortsetter ned til 60 meters dyp.

Midtgulen ligger skjermet til og vrakene kan som regel dykkes selv om været ikke er det beste. Man må ha båt for å komme seg ut til vrakene, så det krever litt å få til et dykk her. Men er det verdt det? Ja, uten tvil!



ANNONSE

Les i siste utgave av bladet Dykking:

Image

Innhold, Dykking nr. 3/2019:

Innhold:

  • NM i UV-foto: Se bildene fra årets NM
  • VRAKLEKSIKON: Z2 Georg Thiele
  • MARINBIOLOGI: Med #sneglebuss i Finnmark
  • FORSKNING: Sjøpølser
  • GROTTEDYKKING: Viroit i Albania
  • HOLD NORGE RENT: Rydd mens du dykker
  • VRAKDYKKING: Chuuk Lagoon i Mikronesia
  • UTSTYRSTEST: Waterproof D7X
  • AKTUELT: De norske VM-lagene i UV-foto
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Bladet inneholder også aktuelt og nyheter, oversikt over arrangementer og annet spennende dykkestoff.

ANNONSE:

logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo

 


© 2019 Forlaget Dykking AS
facebook_page_plugin
Denne nettsiden benytter seg av informasjonskapsler. Ved å besøke siden godkjenner du våre vilkår.