Fantastiske flyvrak fra krigen
Under kartlegging av havbunnen i Trondheimsfjorden fant Sjøforsvaret vraket av den legendariske flybåten Blohm & Voss BV 222 Wiking, som ble senket 10. oktober 1945. De fant også en Heinkel He 115.

Vraket av Heinkel He 115 S4+DK er i svært god stand. Foto: Blueye Robotics
Fantastiske flyvrak fra krigen
Under kartlegging av havbunnen i Trondheimsfjorden fant Sjøforsvaret vraket av den legendariske flybåten Blohm & Voss BV 222 Wiking, som ble senket 10. oktober 1945. De fant også en Heinkel He 115.
Av Dykking.no
Et team fra Blueye Robotics har gjennomført flere dykk med undervannsdroner i fjorden for å ta de første levende bildene av sjøflyene på rundt 80 år. Se video nederst!

Sonarbilde av flykroppen. Foto: HUGIN Team 1, Sjøforsvaret
Vrakene ble lokalisert av Sjøforsvaret ved hjelp av en Hugin AUV, en autonom trådløs undervannsrobot som kan programmeres til å kartlegge havbunnen med sonar.
Hugin er en av verdens mest avanserte undervannsfarkoster og kan dykke ned til 6.000 meters dyp. Den må imidlertid holde en viss høyde over bunnen for å ikke risikere å kjøre seg fast i vrakene.


En av de seks motorene på den gigantiske flybåten, og en detalj fra en av vingene. Foto: Blueye Robotics
Dermed fikk ikke Minesveiperskvadronen noen gode nærbilder av flyene, og det var først når Blueye-teamet dykket ned med to X3 undervannsdroner at de kunne dokumenteres.
Dronene var utstyrt med en multibeam sonar for navigering samt fire ekstra lys for å få best mulige bilder. Vraket på 318 meter er det dypeste som er dykket med en Blueye-drone.

BV 222 med amerikansk flagg i Ilsvika i Trondheim i 1945. Foto: Ukjent
Dykkere og historieentusiaster har vært på leting etter vraket av den seksmotors flybåten Blohm & Voss BV 222 Wiking i flere tiår.
Flyet var det største sjøflyet tyskerne laget under krigen, og hadde et vingespenn på 46 meter og en kapasitet på 92 soldater.

En av motorene på Heinkel He 115 S4+DK. Foto: Blueye Robotics
Det andre flyet som er funnet er av typen Heinkel HE-115, med kjennetegn S4+DK. Flytypen er godt kjent i Trondheim, siden det ligger to slike vrak på ca. 40 m dyp i Ilsvika.
Begge disse vrakene kan dykkes, og Blueye Robotics har besøkt dem en rekke ganger. De har publisert video fra disse vrakene på sin Facebook-side.


Detaljer fra Heinkel-vraket. Foto: Blueye Robotics
Vrakfunnene gir verdifull innsikt i krigsaktivitetene som fant sted både over og under overflaten av Trondheimsfjorden.
Når det nærmer seg 80 år siden slutten av andre verdenskrig tjener de som håndgripelige påminnelser om Norges krigshistorie og dens varige innvirkning.
Video: Blueye Robotics/YouTube
– Det å utforske hva som befinner seg under overflaten har siden dag én vært en viktig drivkraft for Blueye-teamet, sier Jonas Follesø hos Blueye Robotics.
Han forteller at etter hvert som selskapets teknologi har modnet, har de utvidet rekkevidden til å kunne gå dypere og operere lengre.
Annonse:
Integrasjon av ekstrautstyr som undervannsposisjonering og sonar gjør at dronene raskt kan finne frem til vrak, selv på store dyp.
– Vi har etter hvert blitt godt kjent med noe av historien som befinner seg på bunnen av Trondheimsfjorden, avslutter Follesø.