Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.
Lastebåten som sank to ganger
Foto: Christian Skauge
VRAK

Lastebåten som sank to ganger
Den 19. februar 1949 sank M/S Bandak ytterst i Sognefjorden etter å ha feilnavigert i storm. Det var andre gang på bare to år at skipet havnet på havets bunn – denne gang for godt.
  19. februar 2023
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
M/S Bandak var en 122 fot lang lastebåt, som ble bygd som Transport III for Vestlandske Godsdampskibsselskab i Kristiania i 1893. Som betegnelsen antyder hadde hun opprinnelig en dampmaskin.

Båten skiftet både eier og navn flere ganger, og i 1938 ble hun overtatt av Nils Halvorsen A/S i Porsgrunn og fikk navnet Troll og en 4-sylindret Union diesel­motor på 250 bHK på kjøpet.

M/S Bandak

Slik så lastebåten M/S Bandak ut.


I oktober 1947 var hun på reise fra Stettin til Århus da hun kolliderte med DFDS-skipet Jolanta i Øresund og sank. Rederiet ville imidlertid ikke gi opp båten.

M/S Troll ble hevet og slept til København, der hun ble reparert og forlenget midtskips til 133 fot. Bare åtte måneder etter forliset var hun i fart igjen.



Den 19. februar 1949 ville imidlertid skjebnen ha hevn. M/S Bandak var på vei fra Herøya ved Porsgrunn til Årdalstangen med en last elektrisk utstyr. Det blåste storm, og kapteinen feilnavigerte i det elendige været.

M/S Bandak grunnstøtte på Svartskjær ytterst i Sognefjorden og forsvant i dypet for andre og siste gang. Ni av mannskapet på 13 omkom, og en ble aldri funnet.

M/S Bandak

Dette bildet på Digitalt Museum skal vise restene av M/S Bandak etter forliset – men det er usikkert om det er riktig båt. Foto: Maritim Museum (CC PDM)


Klokkene til mannskapet hadde stoppet på 03 om natten, og derfor antas det at dette er forlistidspunktet.

Vraket av M/S Bandak ligger værhardt til, og for- og midtskipet er fullstendig smadret av bølgene og ligger flatt utover bunnen. Hekken er imidlertid i flott stand på 27 meters dyp.



Hvis du vil dykke på dette flotte vraket kan du kontakte Gulen Dykkesenter, som kjører regelmessige turer både til M/S Bandak og andre vrak i området.

I utgave 1/2010 av bladet Dykking kan du lese hele historien om M/S Bandak og hvordan hun havnet på havets bunn to ganger.






ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

PSS tilbyr utdanning fra grunnkurs til instruktør, og har kategorier for profesjonelle dykkere - fridykking, sportsdykking, teknisk dykking og førstehjelp/redning. I bransjeregisteret finner du dykkesentre som tilbyr PSS-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Rabatt på O2, helium og argon

    Norges Dykkeforbunds avtale med Nippon Gases gir medlemsklubbene og dykkeskoler med avtale rabatt på pustegasser og leie av flasker.

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Vraksafari på Gulen Dykkesenter

    Drømmer du om å oppleve store vrak fra andre verdenskrig? I området ved munningen av Sognefjorden ligger det mye spennende – ikke gå glipp av muligheten i år!
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2023 Forlaget Dykking AS