Er dykkesenterets nettside korona-klar?
Søketrafikken på Google rundt det å planlegge ferie i Norge begynner å ta seg opp, og både Visit Norway og Visit Sørlandet ser at nettsidetrafikken går oppover. Er dine nettsider klare for å ta imot kundene?

BRANSJENYTT
KORONAVIRUS
Er dykkesenterets nettside korona-klar?
Søketrafikken på Google rundt det å planlegge ferie i Norge begynner å ta seg opp, og både Visit Norway og Visit Sørlandet ser at nettsidetrafikken går oppover. Er dine nettsider klare for å ta imot kundene?
24. april 2020
Det hersker stor usikkerhet blant potensielle gjester om hvem som er åpne eller kommer til å være åpne, og hvilke tiltak som gjøres for å ivareta retningslinjene i forbindelse med koronasmitten.– Det er utrolig viktig å ha informasjon rundt dette godt synlig på forsiden. Uansett hva som er situasjonen må man informere om det, selv om det er «business as usual», sier Bodil Sandøy Tveitan hos Visit Sørlandet.
– Vi har sjekket nettsidene til våre medlemsbedrifter, og oppdaget at omtrent halvparten tilsynelatende lever i en verden totalt uberørt av korona. Dette må det gjøres noe med snarest, sier Tveitan.
Ikke mye info i dykkebransjen
Vi har sjekket nettsidene til bedriftene i dykkebransjen, og resultatene var ikke spesielt oppløftende: Av alle nettsidene vi sjekket var det bare et par stykker som hadde tydelig informasjon om koronasituasjonen.
– Det er kjempeviktig at potensielle kunder som kommer inn på nettsiden blir tatt imot like godt som om de spaserer inn hoveddøra, sier Tveitan.
Ikke mye info i dykkebransjen
Vi har sjekket nettsidene til bedriftene i dykkebransjen, og resultatene var ikke spesielt oppløftende: Av alle nettsidene vi sjekket var det bare et par stykker som hadde tydelig informasjon om koronasituasjonen.
– Det er kjempeviktig at potensielle kunder som kommer inn på nettsiden blir tatt imot like godt som om de spaserer inn hoveddøra, sier Tveitan.

Slik kan en pop-up med koronainformasjonen til de som besøker nettsiden se ut. Skjermdump: www.trollaktiv.no
Dette bør ha tydelig informasjon på nettsiden
Informasjonen om hvordan koronasituasjonen påvirker din bedrift og dine gjester bør ligge tydelig øverst på nettsiden eller i et eget pop-up vindu, slik at gjestene ser umiddelbart at du har tatt grep for å takle situasjonen.
For de som vil gi potensielle gjester god informasjon har Visit Sørlandet laget en side med masse tips til hvordan man kan gjøre nettsiden klar til å ta imot besøkende, ut over den grunnleggende koronainformasjonen.
– Det er bare å brette opp ermene og få det gjort, sier Tveitan.

Søketrafikken rundt ferie i Norge er i ferd med å ta seg opp, viser statistikk fra Google. Skjermdump fra Visit Sørlandet
Retningslinjer fra NHO Reiseliv
NHO Reiseliv publiserte 20. april en veileder for reiselivet i forhold til hvilke regler som gjelder og hva overnattingssteder og andre reiselivsbedrifter kan gjøre for å holde hjulene i gang, innenfor dagens retningslinjer.
Det jobbes med å lage forslag til bransjenormer for alle deler av reiselivsbransjen, slik at man kan være klare etter hvert som myndighetene åpner opp for at flere kan holde åpent.
LES MER: Veileder for smittevern i reiselivet