105 år siden «Pallas» gikk ned
Den 18. november 1919 gikk barken Pallas på grunn utenfor Stalsberget på Søndre Jeløy ved Moss. Det var snøtykke og sikten var lik null, og det stolte seilskipet møtte sin skjebne.
105 år siden «Pallas» gikk ned
Foto: Gustav Lindman/Norsk Maritimt Museum (med tillatelse)
VRAK

105 år siden «Pallas» gikk ned
Den 18. november 1919 gikk barken Pallas på grunn utenfor Stalsberget på Søndre Jeløy ved Moss. Det var snøtykke og sikten var lik null, og det stolte seilskipet møtte sin skjebne.
  18. november 2024
☒   ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
S/S Pallas ble bygd ved Staubo Skipsverft i Tvedestrand i 1881, og var 38 år senere på reise fra Leith i Skottland til Kristiania med 830 tonn kull.

Det blåste opp til uvær, og i firetiden om morgenen grunnstøtte det 45 meter lange skipet på Sauetogrunnen ved Jeløya i Oslofjorden.

Barken Pallas

Fra bergingsarbeidet etter forliset. Foto: Dykkings arkiv


Vannet fosset inn, og det ble raskt klart at skip og last ikke var til å redde. Kaptein Hans Wogn-Henriksen beordret mannskapet i livbåten.

De rodde nordover mot Son hvor de ankom utslitte, men i live, i 10-tiden om morgenen.



Lasten og en del inventar ble berget etter forliset, og det er i dag ikke annet enn nedbrutte rester igjen av den en gang så stolte barken.

Vrakrestene ligger på 15–25 meters dyp nært land ved Stalsberget på Jeløya, og man må ha båt for å dykke på stedet.



Her kan du bli med på et dykk på vrakrestene av S/S Pallas og S/S Helios. Video: Per Wichstad/YouTube


Det er ikke spesielt mye å se, men hvis du er interessert i denne typen vrak er det kanskje ikke bare for dykkingens del?

Hvis du er en av dem som også liker å dykke ned i historien bak et forlis kan du finne informasjon om ca. 10.000 norske seilskip på nettet.

LES MER
Info om over 10.000 seilskuter


Norsk Maritimt Museum og KulturNav har publiser tmassevis av opplysninger om ca. 10.000 norske seilskip i Petter Malmsteins seilskuteregister.

Her kan vi lese at S/S Pallas ble bygd for John P. Pedersen m.fl. i Tvedestrand i 1881, og senere ombygd året før forliset.

S/S Pallas
S/S Pallas. Foto: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN
S/S PALLAS
Type: Bark
Bygd: 1881 ved Staubo Skipsverft, Tvedestrand
Mål: 45,0 x 10,0 x 5,5 meter
Tonnasje: 620 BRT, 940 DVT
Motor: Seil, rigget som bark
Forlisdato: 18. november 1919
Årsak: Grunnstøtte i snetykke
Sted: Utenfor Bredebukt på Søndre Jeløy ved Moss
Dybde: 15–25 meter
Last: 830 tonn kull
Reiserute: Leith – Kristiania
Rederi: A/S Pallas (Georg Ellefsen, Stokke)





ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

 

PADI er verdens største utdanningsorganisasjon med omtrent 135.000 instruktører og divemastere verden over. De fleste dykkesentrene i Norge utdanner dykkere etter PADIs modell - du finner en oversikt i bransjeregisteret.

 

 

 

Annonsørinnhold:

  • Dyreliv i havet – et must for dykkere

    Boka «Dyreliv i havet» er en skattkiste for dykkere med interesse for marinbiologi. Har du den ikke i bokhyllen er det bare å sette den på ønskelisten – det er jo snart jul!

ANNONSE:

Annonsørinnhold:

  • Hold varmen når du dykker

    Når det blir vinterkaldt i sjøen er det ekstra viktig å sørge for å holde seg skikkelig varm. Det kan du gjøre med Santi elektriske varmesystemer fra Fue.no.
Siste videoer:
ANNONSE:
ANNONSE:
Facebook
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
logo
Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 



Avmelding fra nyhetsvarsler
© 2024 Forlaget Dykking AS