Fourth Element fyller 20 år

Det begynte med en drøm om å lage bedre produkter for dykkere. Tjue år senere holder Fourth Element tusenvis av oss varme og tørre, på en miljøvennlig måte.

Foto: Fourth Element

NYHETER



Fourth Element fyller 20 år

Det begynte med en drøm om å lage bedre produkter for dykkere. Tjue år senere holder Fourth Element tusenvis av oss varme og tørre, på en miljøvennlig måte.

  11. november 2019
Idéen til Fourth Element kom over en øl etter et dykk i Sharm el Sheikh i Rødehavet. Jim Standing og Paul Strike ville lage bedre termoundertøy til dykkere, og en kolleksjon med klær som skulle vise hvordan de brant for dykkesporten.

De to stiftet selskapet i 1999, og har hele veien hatt som mål å lage enkle og funksjonelle produkter som skal gjøre dykkingen enklere og mer behagelig for kundene. Etter hvert har også fokus på miljøet fått en stadig større plass.



På selskapets nettsider kan du se hele produktutvalget, som spenner fra tørrdrakter, våtdrakter og termoundertøy til t-skjorter, beachwear og nyttig tilbehør. Foto: Fourth Element


Stort produktsortiment med høy kvalitet

– Vår kolleksjon av teknisk bekledning er basert på ytelse, innovasjon og funksjon. Vi bruker den nyeste teknologien innen tekstiler i våre unike plagg, og legger vekt på design og miljø, forteller Jim Standing.

I dag produserer Fourth Element blant annet tørrdrakter, våtdrakter, beachwear og t-skjorter, men er nok mest kjent i Norge for sine vamser og termoundertøy.

De var tidlig ute med teknisk bekledning beregnet på dykkere, noe som gjorde at de nesten umiddelbart ble et populært valg i Norge. Dette gjaldt spesielt blant tekniske dykkere som gjorde lange dykk, men også blant sportsdykkere som var lei av å fryse.



Fourth Element er nok mest kjent for vamser og termoundertøy i Norge. Det er ikke få dykkere som holder ut lenger i kaldt vann på grunn av dem. Foto: Fourth Element


Sterkt miljøengasjement

Selskapet er også svært opptatt av miljøet, og legger vekt på å bruke miljøvennlige materialer og produksjonsmetoder. I 2015 kom kolleksjonen OceanPositive, der plaggene er laget av ECONYL® – nylon som er resirkulert fra spøkelsesgarn og annet avfall fra havet.

Fourth Element bruker så lite plastemballasje som mulig, og forpakningene produktene leveres i kan komposteres. Selskapet har som mål å slutte å bruke engangsplast innen World Oceans Day i 2020.



I anledning 20-årsjubileet har Fourth Element lansert «Heritage Collection» med motiver fra tiden rundt oppstarten i frisk, ny design. Foto: Fourth Element


Selskapet støtter flere miljøorganisasjoner for å bidra til å bevare havmiljøet for fremtiden – blant annet samarbeider de med Global Ghost Gear Initiative, der Norge nylig gikk inn som samarbeidspartner.

– Vi forsøker hele tiden å forbedre produksjon og materialer slik at produktene både skal være mer miljøvennlige og ikke minst behagelige og funksjonelle i bruk, sier Standing.

Les mer om Fourth Element og se produktutvalget på www.fourthelement.com.

ANNONSE

Les i siste utgave av bladet Dykking:

Image

Innhold, Dykking nr. 3/2019:

Innhold:

  • NM i UV-foto: Se bildene fra årets NM
  • VRAKLEKSIKON: Z2 Georg Thiele
  • MARINBIOLOGI: Med #sneglebuss i Finnmark
  • FORSKNING: Sjøpølser
  • GROTTEDYKKING: Viroit i Albania
  • HOLD NORGE RENT: Rydd mens du dykker
  • VRAKDYKKING: Chuuk Lagoon i Mikronesia
  • UTSTYRSTEST: Waterproof D7X
  • AKTUELT: De norske VM-lagene i UV-foto
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Bladet inneholder også aktuelt og nyheter, oversikt over arrangementer og annet spennende dykkestoff.

ANNONSE:

logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo

 


© 2019 Forlaget Dykking AS
facebook_page_plugin
Denne nettsiden benytter seg av informasjonskapsler. Ved å besøke siden godkjenner du våre vilkår.