Fourth Element fyller 20 år
Det begynte med en drøm om å lage bedre produkter for dykkere. Tjue år senere holder Fourth Element tusenvis av oss varme og tørre, på en miljøvennlig måte.
Foto: Fourth Element
NYHETER
Fourth Element fyller 20 år
Det begynte med en drøm om å lage bedre produkter for dykkere. Tjue år senere holder Fourth Element tusenvis av oss varme og tørre, på en miljøvennlig måte.
11. november 2019
Idéen til Fourth Element kom over en øl etter et dykk i Sharm el Sheikh i Rødehavet. Jim Standing og Paul Strike ville lage bedre termoundertøy til dykkere, og en kolleksjon med klær som skulle vise hvordan de brant for dykkesporten.De to stiftet selskapet i 1999, og har hele veien hatt som mål å lage enkle og funksjonelle produkter som skal gjøre dykkingen enklere og mer behagelig for kundene. Etter hvert har også fokus på miljøet fått en stadig større plass.
Stort produktsortiment med høy kvalitet
– Vår kolleksjon av teknisk bekledning er basert på ytelse, innovasjon og funksjon. Vi bruker den nyeste teknologien innen tekstiler i våre unike plagg, og legger vekt på design og miljø, forteller Jim Standing.
I dag produserer Fourth Element blant annet tørrdrakter, våtdrakter, beachwear og t-skjorter, men er nok mest kjent i Norge for sine vamser og termoundertøy.
De var tidlig ute med teknisk bekledning beregnet på dykkere, noe som gjorde at de nesten umiddelbart ble et populært valg i Norge. Dette gjaldt spesielt blant tekniske dykkere som gjorde lange dykk, men også blant sportsdykkere som var lei av å fryse.
Sterkt miljøengasjement
Selskapet er også svært opptatt av miljøet, og legger vekt på å bruke miljøvennlige materialer og produksjonsmetoder. I 2015 kom kolleksjonen OceanPositive, der plaggene er laget av ECONYL® – nylon som er resirkulert fra spøkelsesgarn og annet avfall fra havet.
Fourth Element bruker så lite plastemballasje som mulig, og forpakningene produktene leveres i kan komposteres. Selskapet har som mål å slutte å bruke engangsplast innen World Oceans Day i 2020.
Selskapet støtter flere miljøorganisasjoner for å bidra til å bevare havmiljøet for fremtiden – blant annet samarbeider de med Global Ghost Gear Initiative, der Norge nylig gikk inn som samarbeidspartner.
– Vi forsøker hele tiden å forbedre produksjon og materialer slik at produktene både skal være mer miljøvennlige og ikke minst behagelige og funksjonelle i bruk, sier Standing.
Les mer om Fourth Element og se produktutvalget på www.fourthelement.com.