D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk D/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Søsterskipet D/S Antilla
VRAK

D/S Orizaba ved Skjærvøyskjær
Den 25. februar 1940 klokken 22 gikk D/S Orizaba på grunn på Skjærvøyskjær i Troms, sprang lekk og sank kort tid etterpå. Hele besetningen kom seg i livbåtene og ble reddet av den finske damperen Margareta.
  25. februar 2021
D/S Orizaba ble bygd i 1939 ved Deutsche Werft i Hamburg for rederiet Hamburg Amerikanische Packetfahrt Aktiengesellschaft, bedre kjent som HAPAG. Skipet målte 121,4 x 17,0 x 6,9 meter og hadde en tonnasje på 4 354 BRT.

På tysk hadde hun betegnelsen «E/S» som stod for «Elektroschiff». Skipet hadde turbo-elektrisk gir og fire høytrykkskjeler som leverte damp til en AEG turbogenerator. Dette gav en fart på respektable 15 knop.



Faksimile fra Lloyds skipsregister fra 1938-39, med rettelser.


Ikke lenge etter at D/S Orizaba var satt i fart brøt krigen ut, og lasteskipet ble liggende i Vigo i Spania og kunne ikke gå hjem til Tyskland fordi britene hadde satt i verk en blokade.

Den 10. februar 1940 snek hun seg ut av havnen nattestid sammen med skipene Arucas, Morea, Rostock, Wahehe og Wangoni. Planen var å gå ut i Atlanteren og gå nord om Island, for så å ta seg til Norge og deretter til Tyskland.

LES OGSÅ
Slik senket britene «The Beast»


Bare Wangoni fullførte den lange ferden og kom til Hamburg den 1. mars 1940. D/S Orizaba hadde lenge hellet med seg, men den 25. februar 1940 grunnstøtte hun på Skjervøyskjær i Troms, til tross for at hun gikk under los.

D/S Orizaba tok inn vann og besetningen måtte gå i livbåtene for å redde seg. Ikke lenge etter sank skipet og ble liggende på 25–42 meters dyp, og skal være et flott vrakdykk for dem som har tilgang til båt og litt godvær.



I 2007 gjennomførte Kystverket en undersøkelse av vraket på grunn av mistanke om at det inneholdt kvikksølv, men dette viste seg å ikke være tilfellet og ingen videre tiltak ble anbefalt.



Opprinnelig publisert 25.02.2020

ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

ANNONSE:
ANNONSE:

Vil du begynne å dykke?

Scuba Schools International tilbyr kurs fra begynnernivå til instruktør. De har også et bredt utvalg av emnekurs og videregående kurs som rebreatherdykking og extended range. Flere av dykkesentrene i bransjeregisteret tilbyr SSI-kurs.


Annonsørinnhold:

  • Anbefalinger til vinterdykking

    Det er vinterkaldt i sjøen og flotte dykkeforhold mange steder. Sørg for å holde deg varm og ha godt med lys – her er anbefalingene fra Fue.no.

ANNONSE:

ANNONSE:
ANNONSE:
ANNONSE:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Les i siste utgave av bladet Dykking:
Image

Innhold, Dykking nr. 2/2020:

Innhold:

  • DYKKEMEDISIN: Stor COVID-19 SPESIAL
  • VRAKDYKKING: RMS Lusitania
  • UNDERVANNSFOTO: Ocean Art Photo Contest
  • RUNDEFUNNET: En tingbok forteller
  • GRUVEDYKKING: Norges svar på Tuna-Hästberg?
  • DYKKEMÅL: Dybdekart fra Lygnstøylvatnet
  • DYKKEREISE: Ponza i Italia
  • UTSTYRSTEST: KISS Sidewinder
  • PRODUKTNYTT: Nytt og nyttig på markedet

Abonnér på bladet Dykking og få spennende dykkestoff levert portofritt i postkassen!
ANNONSE:
ANNONSE:

Annonsørinnhold:

Siste videoer:
logo
Bladet Dykking har siden 1983 blitt gitt ut av Forlaget Dykking AS. Redaktør: Christian Skauge

 

Forlaget Dykking AS
Postboks 6654 Etterstad, 0609 Oslo
Org. nr. 936558496

 


© 2020 Forlaget Dykking AS