• Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!
  
  • Dykking - bladet for dykkeinteresserte!


Heinkelen kommer på land etter nesten 70 år på havets bunn. Hele flykroppen er hel, og i bemerkelsesverdig godt stand etter det lange oppholdet i sjøen. Tor Arthur Lea Andreassen, leder for dykkeoperasjonen i hevingsprosjektet, happy i forgrunnen. Foto: Ingjerd Ropeid Andreassen

 

Unikt tysk krigsfly hevet

 

Legg til og del stoff fra Dykking.noSkrevet av Kai Garseg, 4. juni 2012

 

Et tysk Heinkel He 115B bombefly fra andre verdenskrig ble i helgen hevet i Hafrsfjord i Rogaland. Tilstanden på det sjeldne flyet er overraskende god.

Den tyske Heinkelen fra andre verdenskrig er i bemerkelsesverdig god stand etter 70 år i sjøen. Foto: Vegard Sandvik.

 

En Heinkel HE 115B blir klargjort for tokt.

 

Banner

 

 

Etter å ha ligget i sjøen i nesten 70 år var det et bemerkelsesverdig "intakt" fly som ble løftet opp av sjøen i Hafrsfjorden lørdag. Tyske dekaler var fortsatt tydelige på flykroppens velbevarte aluminiumshud. Blant annet kunne nazitysklands hakekors sees skarp og tydelig på flyets haleror.

 

Mislykket landing i 1942

 

Det var en mislykket landing som er årsaken til at flyet sank. Egil Endresen i Venneforeningen til Flyhistorisk Museum på Sola forteller at flyet kom inn for landing på sjøen den 28. desember, etter et tokt langs Jæren

 

- Landingen ble gjort med vinden i stedet for mot vinden slik det skulle, og en av flyets flottører ble slått av. Begge flottørene og en motor ble berget, men deretter sank flyet, uttaler Endresen.

 

Funnet i 2005

 

Det var Sjøkartverket som gjenoppdaget flyet på 47 meters dyp i 2005, rett i nærheten av flyhistorisk Museum på Sola.

 

Etter at dykkere hadde vært nede og konstantert at flyet var meget intakt har museets venneforening og frivillige dykkere lenge jobbet med planer om å heve flyet. I helgen var tiden kommet.

 

Meget vellykket heving

 

- Dykkingen i forbindelse med hevingen er gjort på dugnad. Mye godt frivillig arbeid er lagt ned i dykking og klargjøring før denne hevingen, men alle følte at det var verdt alt arbeidet og de mange timene under vann da vi kom ned på inspeksjonsdykket, rett etter at vi hadde fått flyet løs, og så den veldig gode tilstanden, sier Tor Arthur Lea Andreassen, leder for dykkeoperasjonen i hevingsprosjektet, i en pressemelding.

 

- Til sammmen er det gjort ca. 80 dykk under forberedelsene til heving av flyet. Jeg takker for innsatsen til gjengen av frivillige dykkere med tilknytning til Stavanger Dykkersenter som har utført dykkingen på dette prosjektet, uttaler Andreassen.

 

Les dykkernes beretning om hevingen av Heinkelen i Dykkings augustnummer, og se Vegard Sandviks unike undervannsbilder fra operasjonen.

 

Unikt fly

 

Egil Endresen i Venneforeningen til Flyhistorisk Museum forteller at flyet er unikt, da det ikke finnes noe bevart eksemplar noe sted i verden som Vennefoeningen kjenner til. Flyet ble produsert i mellom 300 og 500 eksemplarer som sjøfly, og ble brukt som rekogonoserings-, bombe- eller torpedofly.

 

Konservering

 

Nå skal det hevede flyet plukkes fra hverandre, konserveres og restaureres ved Flyhistorisk Museum på Sola, kort avstand fra der det ble funnet. Første stopp er et langt opphold i et stort ferskvannsbasseng (10x15x2,4m) som er laget for oppgaven. Ved å legge flyet i ferskvann i lang tid vil man hindre at saltet i innestengt saltvann mellom plater og i flydeler krystalliserer seg og gjør ødeleggelser.

 

Relatert: Tysk fly fra 2. verdenskrig heves

 

Les dykkernes artikkel om hevingen i Dykking 4-2012 (august).

 

KLIKK HER FOR Å BESTILLE ABONNEMENT

 

 




 

 

 



Banner


Flere nyheter fra Dykking: